Realtid

Ingen vändning för Volvo i år

administrator
administrator
Uppdaterad: 20 feb. 2008Publicerad: 20 feb. 2008

Volvo Personvagnars vd Fredrik Arp har inga förhoppningar om att 2008 blir bättre än i fjol. 2007 gick bolaget gick med förlust trots rekordförsäljning.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nytillskottet XC 60, som börjar säljas i höst, räcker inte.

Fredrik Arp backar till och med om det gamla försäljningsmålet 600.000 sålda bilar 2009. I fjol såldes totalt drygt 458.000 Volvobilar.

– Vi har fortfarande målet, men det kommer inte att nås 2009. Jag kan inte säga när, sade Fredrik Arp när han på onsdagen träffade en grupp journalister som bjudits in för att få en första visning av XC 60.

Problemen för Volvo är dollarraset kombinerat med ökande råvarupriser. Frågan om tillverkning i USA för att slippa valutapåverkan rycker närmare. Volvo säljer ungefär 25 procent av sina bilar i USA.

– Eftersom Ford Europa och Ford USA ska samarbeta mer finns det vissa öppningar för oss att tillverka i USA. Vår erfarenhet från Kina visar att det genom samarbete går att tillverka även mindre volymer, säger Fredrik Arp.

Volvos nya bil XC 60, som ska byggas i belgiska Gent, är en så kallad crossover. Det vill säga en blandning mellan vanlig personbil och stadsjeep. En biltyp där efterfrågan växer kraftigt.

När XC 60 lanseras i höst finns varken etanolmotor eller hybridteknik. Det ligger längre fram i tiden enligt Volvo. Koldioxidutsläppet per kilometer ligger på cirka 195 gram, skyhögt över den svenska miljöbilsklassningen där gränsen är 120 gram.

Varför en bil med så höga utsläpp trots den pågående klimatdebatten?

ANNONS

– Vår strategi bygger på att vi i varje segment ska vara konkurrenskraftiga. Vi jobbar på 100 marknader och kan inte tillgodose bara en marknad, säger Fredrik Arp.

I USA är inte frågan om koldioxidutsläpp lika het som i Europa. Och Volvo hoppas mycket på den amerikanska marknaden för XC 60. Särskilt kvinnor ska lockas av det bulliga formspråket, den höga sittplatserna och utrymmet.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS