Möbeljätten Ikeas svenska del redovisar ett kraftigt vinstfall för andra året i rad.
Ikea oroas inte över vinstfall
Mest läst i kategorin
– Vi är inte oroliga utan vi ser positivt på framtiden, säger Ylva Magnusson, presschef för Ikeas svenska varuhus.
Hon framhåller att försäljningen i varuhusen ökade med sex procent till 13,1 miljarder kronor, och att antalet besökare ökade med tre procent till 33 miljoner – trots konjunkturen som åtminstone i början av räkenskapsåret var mycket svag.
– Vi är jätteglada och stolta över det, säger Ylva Magnusson.
En förklaring till att kunderna fortsätter att strömma till Ikeavaruhusen är satsningen på att pressa priserna, tror bolaget.
Men resultatet för Ikea AB, moderbolag för den svenska verksamheten, försämrades alltså under räkenskapsåret, som sträckte sig till och med augusti.
Vinsten på drygt 700 miljoner kronor kan jämföras med de stabila vinster på drygt två miljarder som bolaget redovisade för några år sedan.
En av de främsta orsakerna till den sämre lönsamheten är omfattande investeringar i nya varuhus och uppfräschning av de befintliga.
– Det är klart att det skapar kostnader, säger Ylva Magnusson.
Dessutom pressas Ikea fortfarande av kronans försvagning under finanskrisen, som innebär högre inköpskostnader. Bolaget arbetar med så kallade valutasäkringar, som ger en eftersläpning när valutakurserna förändras.
– Så vi har inte glädje av den starkare kronan än.
Expansionen på hemmaplan fortsätter för Ikea, som bland annat förbereder för varuhus i Borlänge och Uddevalla. Och det innevarande räkenskapsåret har börjat bra, enligt Ylva Magnusson.
– Försäljningen ser positiv ut, och vi är väldigt glada. Men det är för tidigt för att göra någon analys, säger hon. TT
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.