Realtid

Ikea i skolbänken

administrator
administrator
Uppdaterad: 11 okt. 2005Publicerad: 11 okt. 2005

Intresset för entreprenörskap har ökat i skolan. Lärare tycker att företagsamhet är allt viktigare och tycker att mängden kontakter till näringslivet har ökat. Men samtidigt saknar de tid och resurser och efterfrågar mer kompetensutveckling inom entreprenörskap. Det visar en ny undersökning som Nutek och Vetenskap & Allmänhet låtit göra.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Trading Direkt

Asmodee sätter spelmarknaden i fokus på börsen

07 feb. 2025

Drygt 700 gymnasie- och grundskolelärare, skolledare och lärarstuderande har intervjuats om sina attityder till företagsamhet i skolan.

– Med undersökningen vill vi se hur skolorna bland annat arbetar med att utveckla elevernas initiativförmåga, kreativitet och ansvarstagande. I dagens snabbväxande kunskapssamhälle gäller det att skolan förbereder elever för ett arbetsliv där det alltmer behövs driftiga och ansvarstagande individer, säger Annika Rosing, projektledare Nuteks entreprenörskapsprogram.

Vad man menar med begreppet entreprenörskap varierar dock bland lärarna.

– Många förknippar det med egenföretagande och associerar det till byggbranschen, vilket visar att begreppet inte är helt förankrat hos lärarna. Därför behövs det bättre och mer information om vad entreprenörskap handlar om, anser Annika Rosing.

Enligt Nutek handlar entreprenörskap främst om förmågan att ta egna initiativ, själv formulera problem och gå från idé till pratisk handling.

– Detta tycker majoriteten av lärarna är mycket viktigt. Anmärkningsvärt är att tre fjärdedelar tycker att eleverna visar sin drivkraft och initiativförmåga på fritiden och inte i skolan, säger Annika Rosing.

Majoriteten av lärarna är överens om att intresset för entreprenörskap har ökat den senaste fem till tioårsperioden och att samverkan med näringslivet är väsentligt för fortsatt utveckling av företagsamhet i skolan.

– Antalet skolaktiviteter och projekt som är kopplat med kontakter till näringslivet har ökat. Vi kommer i vårt entreprenörsprogram allt mer sponsra projekt mellan skola, företag, branschorganisationer och offentliga aktörer, säger Annika Rosing.

ANNONS

Nutek satsar från i år och två år framåt 130 miljoner kronor för att öka entreprenörsandan i skolan. Detta för att i framtiden skapa fler nya företag som ska främja Sveriges tillväxt.

Vad blev du mest förvånad av i undersökningen?

– Att sex procent av lärarna inte alls ansåg sig ha något ansvar för elevernas lärande.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS