"Net 1 förmedlar vår ambition att vara nummer ett på marknaden genom att vi når flest och sträcker oss längst", säger vd Per Borgklint. Den 10 maj är det upp till bevis. Var det rätt att kasta ut kinesiska ZTE till förmån för Ericsson?
Ice.net blir Net 1

Mest läst i kategorin
– Vi ska med tydlighet signalera att vi når den skandinaviska marknaden med unik geografisk täckning och att vi nu tar ytterligare ett steg för att nå fler med ett gränslöst erbjudande, säger Per Borgklint när han i ett pressmeddelande på torsdagsmorgonen presenterar det nya varumärket Net 1.
Med formuleringen ”sträcker oss längst” anknyter företaget också till arvet som glesbygdsoperatör.
Ägaren Access Industries, som Realtid.se skrivit om i flera artiklar under våren, köpte den skandinaviska verksamheten efter konkursen i höstas.
Per Borgklint skriver nu att han ”sett en kraftigt ökande tillströmning av nya kunder” för mobilt bredband.
Nu lovar han bättre täckning, i Sverige från dagens 90 till 95 procent. Hastigheten ska upp. Kapaciteten i nätet ska fördubblas.
Övergången till det nya nätet ska inledas i slutet av maj.
– Investeringarna i vårt nät är nyckeln i vår tillväxtstrategi och en central del i vår ambition att vara den aktör som erbjuder marknadens mest tillgängliga lösningar för mobil kommunikation, säger Per Borgklint.
Per Borgklint nämner ingenting om försöken att lansera handenheter för ip-telefoni.
I dag erbjuder operatören inga abonnemang för vanliga mobiltelefoner. Däremot finns det en bordstelefon som det går att ta med sig.




