I Sverige säljs det tuggummi för nästan 1 miljard årligen. I nära femton år har tuggummimarknaden ökat med 5 till 6 procent varje år. Tuggummi är därmed en ständigt växande marknad och dessutom den konfektyr som handlare tjänar mest på.
Hubba bubba-bubblan spricker aldrig

Mest läst i kategorin

Tuggummimarkanden domineras av två stora aktörer, Wrigley och Cadbury. Den marknadsledande positionen har Wrigley, som har cirka 70 procent av marknaden. Bland varumärkena märks bland annat Extra, Juicy Fruit och Hubba Bubba.
– Att tuggummiförsäljningen ständigt ökar beror på att fler tuggar tuggummi högre upp i åldrarna. Tuggummi är också en produkt som konsumeras alla dagar i veckan dygnet runt, säger Lars Lindström, marknadschef för Wrigley Scandinavia.
Andra förklaringar är att tuggummi inte ses som godis. Nästan alla tuggummin är i dag tandvänliga.
– I vår produktutveckling satsar vi mycket på att det ska vara bra för tänderna och ha god smak. Det ser vi som en av anledningarna till att vi blivit marknadsledande, säger Lars Lindström.
På Wrigley´s ser man möjligheter att hela tiden bredda sitt sortiment.
– Viktigt är att ständigt möta den växande marknaden och öka tillgängligheten för våra varor, anser Lars Lindström.
Tror ni att tuggummikonsumtionen kan öka ytterligare?
– Ja, just nu ser vi inget tak i vad gäller tuggummikonsumtionen i framtiden.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.