Nya begränsande regler gör det svårt att konkurrera med andra arbetsgivare, enligt banken.
HSBC klagar på bonusregler
Mest läst i kategorin
Bonustak för personer i riskställning och möjligheten att återkräva utbetalda bonusar i upp till sju år är exempel på regelförändringar som gör det svårt att anställa och behålla de mest attraktiva medarbetarna. Det skriver HSBC i dagens rapport för 2014.
”Det stora antalet förändringar som har genomförts och som planeras begränsar våra möjligheter att med någon sorts säkerhet förklara för våra anställda och blivande anställda hur de påverkas av våra ersättningspolicies och -strukturer”, skriver banken.
HSBC menar att reglerna som gäller för verksamheten gör att man tappar i konkurrenskraft mot andra arbetsgivare, inklusive andra banker, som inte har samma krav på sig men ändå slåss om samma kompetenser.
Bonuspoolen minskade förra året till 3,7 miljarder dollar jämfört med 3,9 miljarder 2013. Inom investmentbankdelen Global banking & markets sjönk bonuspoolen med 16 procent till 1,12 miljarder dollar.
Som andel av resultatet ökade dock den rörliga ersättningen från 12 till 15 procent. Den totala personalkostnaden blev 20,4 miljarder dollar under året (19,2).
HSBC har återigen börjat öka antalet medarbetare som var 266.000 personer vid årsskiftet. Det är en ökning med 3.000 på ett år men fortfarande lägre än vid utgången av 2012.
HSBC, som genomgår ett omfattande omställningsprogram, kommer att fortsätta trimma kostnadssidan de kommande åren. Målet är att intäktssidan ska öka mer än kostnaderna. 2017 ska kostnadsnivån inte vara högre än den som rapporterats för 2014, enligt banken.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.