Inte nog med att aktiemäklarfirman HQ drabbats av stora tradingförluster. HQ har även varit finansiell rådgivare vid börsintroduktionen av boktryckeribolaget Scandbook som blev fiasko. Och HQ har sålt på sina kunder stora mängder Scandbook-aktier som rasat i värde.
HQ-kunder drabbade av Scandbook-smäll
Mest läst i kategorin
Kort efter sin börsintroduktion kom Scandbook med en vinstvarning, och aktiekursen halverades.
Enligt vad Realtid.se erfar anser dock inte HQ att HQ har gjort något fel, utan skickar ut ett brev till de HQ-kunder som köpte Scandbook-aktier inför börsintroduktionen.
I brevet erbjuds berörda HQ-kunder att anmäla sig.
Tanken är att de kan då få möjlighet till kompensation, om Scandbook och säljarna av Scandbook-aktier kan visas ha kommit med missvisande information om Scandbook inför börsintroduktionen.
HQ har enligt brevet på egen bekostnad anlitat advokatbyrån Setterwalls för att göra en sådan utredning för att ta reda på om det förekommit missvisande information.
Efter beskedet att HQ drabbats av tradingförluster på 1,2 miljarder kronor och den oro som det har lett till hos HQ-kunderna, hade HQ säkert gärna sluppet händelser som Scandbook-affären.
Så här skriver HQ i brevet till kunderna:
”I samband med att Scandbook presenterade sin kvartalsrapport för det första kvartalet år 2010 visade det sig att de förväntningar som grundades på information i bl.a. Prospektet inte kom att uppfyllas och/eller att för köparen väsentlig information undanhållits och/eller att Prospektet som helhet vid avgivandet inte gav en rättvisande bild av bolagets verksamhet, ställning, resultat och framtidsutsikter.
Detta har sannolikt medfört att aktiekursen för Scandbook inte har utvecklats som förväntat.”
”För att utreda om någon av intressenterna; investeringsfonderna Accent Equity 2003 KB och Accent Equity 2003 L.P. samt Pär Nilsson, Jonas Björ och Alf Linder, tillika säljarna av aktierna i Scandbook (gemensamt ”Säljarna”), som stod bakom Erbjudandet har lämnat missvisande information, eller underlåtit att lämna korrekt information, om Scandbook i samband med Erbjudandet har Banken kontaktat Setterwalls advokatbyrå.
Banken har därvid frågat om Setterwalls kan åta sig att biträda drabbade Kunder genom att utreda vad som inträffat och, baserat på resultatet av den utredningen, vidta adekvata åtgärder för att tillvarata Kundernas rätt gentemot Säljarna.”
”Bankens målsättning är att Kunden ska erhålla en skälig och lämplig ersättning från Säljarna för den ekonomiska skada som de kan ha drabbats av genom Kundens köp av aktier i Scandbook, om möjligt genom att uppgörelse träffas med Säljarna och annars genom ett rättsligt förfarande.”
Som finansiell rådgivare har HQ varit med och tagit fram börsintroduktions-prospektet om Scandbook som beslutsunderlag för investerare inför börsintroduktionen.
Att en bank eller aktiemäklarfirma är rådgivare vid en börsintroduktion och sätter sitt namn på prospektet, brukar innebära att rådgivaren ”går i god” för att det är ett bra bolag som börsintroduceras.
Praxis är att bolag som börsintroduceras är förvissade om att utvecklingen åtminstone den närmaste tiden kommer att bli bra, för att inte investerarna som köpte aktier vid börsintroduktionen ska bli besvikna.
När det då blir som för Scandbook, innebär det en kalldusch för HQ och investerarna.
Med HQ-brevet till kunderna vill HQ visa att det inte var HQ:s fel att det gick som det gick.
Ganska snart efter Scandbooks börsintroduktion kom bolaget först med en väldigt svag kvartalsrapport.
Och sedan också bara för några veckor sedan kom Scandbook med en vinstvarning för helåret 2010.
Så HQ förstår att berörda kunder känner sig väldigt frustrerade av det här.
Det som har hänt är inte normalt enligt HQ.
När prospektet skrevs var det baserat på information som HQ fick.
Det är så det funkar.
Scandbooks utveckling därefter har därför kommit som en rejäl överraskning för HQ.
När prospektet skrevs var det enligt HQ bara några veckor kvar av första kvartalet.
Så det borde inte och ska inte kunna komma en svag kvartalsrapport efter det anser HQ.
Därför vill HQ se till sina kunders intressen och har tagit initiativet med Setterwalls-utredningen.
HQ är rädda om sina kunder som undrar vad HQ håller på med och vad som har hänt.
HQ hänvisar därför till Setterwalls som HQ har bett utreda Scandbook eller säljarna av Scandbook-aktier vid börsintroduktionen.
Säljare var riskkapitalbolaget Accent samt några personer i Scandbooks företagsledning.
HQ vill ha utrett om säljarna har lämnat missvisande information, eller om de i alla fall inte har lämnat korrekt information.
Berörda HQ-chefer är Mikael Pauli som är chef för HQ Private Banking (kapitalförvaltning åt rika privatpersoner), samt Magnus Oppenström som är chef för HQ Equity (aktiemäkleriet).
Det är deras kunder som har drabbats av det här.
Realtid.se har sökt dem.
För att vara tydlig så är det alltså inte så att det här handlar om någon stämningsansökan.
Det handlar om
att HQ vill utreda, eller låta Setterwalls utreda det som har hänt.
HQ känner sig rejält lurat av det som har hänt, särskilt som HQ:s kunder drabbas.
HQ vill vara rädda om sina kunder.
Man kan inte ta ett bolag till börsen, som sedan kommer med en usel kvartalsrapport och en vinstvarning direkt därefter.
Innan dess kom alltså börsintroduktions-prospektet, och man kan jämföra vad som framgår där i bland annat vd-ordet med den vinstvarning som kom någon månad senare.
Scandbook börsintroducerades på Stockholmsbörsens småbolagslista First North.
Vid gällande börskurs på 28 kronor är hela Scandbook värt 90-100 miljoner kronor på börsen.
HQ var ansvarig för börsintroduktionen, och därutöver var aktiemäklarfirman Avanza med som ”co-manager”.
Både HQ och Avanza har investmentbolaget Öresund som huvudägare, och Öresund i sin tur har Sven Hagströmer och Mats Qviberg som huvudägare.
Avanza-kunder som köpte aktier inför Scandbooks börsintroduktion, har dock inte fått något motsvarande brev som HQ-kunderna fått.
HQ jobbar bara med sina kunder.
HQ vill även understryka att HQ känner att HQ:s kunder har drabbats av Scandbook, och därför står HQ för kostnaderna för att anlita Setterwalls.
Det är det minsta HQ anser sig kunna göra så att säga.
HQ vill inte uttala sig om det förekommit något kriminellt.
Det är upp till Setterwalls att titta på menar HQ.
Setterwalls advokat Johan Sidklev har ansvaret för Scandbook-utredningen.
Realtid.se får tag på Scandbooks vd Pär Nilsson.
Han berättar att det var Scandbook-aktier för knappt 100 miljoner kronor som såldes ut i samband med börsintroduktionen.
Scandbook fick inget kapitaltillskott i samband med det, utan alla aktier var befintliga aktier som ägarna sålde ut.
Accent stod för 85-90 procent av de sålda aktierna, medan Nilsson och några fler i företagsledningen stod för resten.
Efter utförsäljningen har Accent kvar en ägarandel på 40-45 procent i Scandbook, så det var cirka hälften av Accents totala Scandbook-innehav som såldes ut.
Anser du att det har förekommit missvisande information i samband med börsintroduktionen?
– Nej, det tycker jag inte det har varit.
– Jag står fortfarande för allt som står i prospektet.
Nilsson anser inte att det gavs några löften i prospektet om att det inte kunde bli den dåliga utveckling det blivit.
Men folk kanske tycker att allt blev sämre än det intryck man fick av prospektet?
– Jag kan hålla med om att det inte har blivit som förväntat, säger Nilsson.
– Men det var inget som vi visste när vi gjorde prospektet.
Vad är då det nya som har hänt sedan prospektet?
– Framför allt har det blivit en förändrad marknadsbild, och att vi har fått en något sämre konkurrenskraft genom en starkare krona.
Hälften av Scandbooks intäkter utgörs av export till länder utanför Sverige, och då blir det billigare för utländska beställare att ge order till Scandbook om kronan ligger lägre.
På vilket sett har det blivit en förändrad marknadsbild?
– Det har getts ut färre böcker på våra huvudmarknader från våra kunder, förlagen.
– Och förlagen har inte haft några nya storsäljare såsom tidigare.
– Vi kan inte påverka i vilken takt förlagen ger ut nya böcker och hur populära de blir.
En fråga är om HQ:s initiativ till Setterwalls-utredningen är seriöst menat, eller om det bara är ett sätt att visa omtanke om kunderna.
Nilsson hade inte sett HQ-brevet tidigare, men han skulle återkomma med kommentarer om det.
Realtid.se får tag på honom igen senare när han har läst brevet.
– Jag har som sagt var inte sett det här brevet tidigare, så jag kan inte ha någon kommentar om det i nuläget.
– Jag har inte hunnit prata något med min styrelse om detta, och de är borta just nu.
– Så jag kan tyvärr inte göra något uttalande om det.
Men vad får du för reaktion, för det här innebär ju att HQ indikerar att det kan ha förekommit något otillåtet?
– Som sagt var så kan jag inte säga något förrän jag har pratat med styrelsen.
Kommer du att kunna prata med styrelsen om det i nästa vecka?
– Det är inte säkert, eftersom flera styrelseledamöter är på semester.
Realtid.se får tag på Accents vd Niklas Sloutski.
Han var upptagen och skulle bli anträffbar igen under måndagen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.