Mattias Tyrberg kom med sitt textanalys-företag Saplo till finalen i fjol i Skype-grundaren Niklas Zennströms entreprenörstävling Seedcamp. Nu ett år senare har han fått 1,3 miljoner kronor från Vinnova, och jagar mer pengar från investerare.
Hoppade av plugget - vill ha 30 miljoner
Mest läst i kategorin
Hur uppfattas ett storföretag som Ericsson av omvärlden? Vad skrivs, och är det positivt eller negativt? Saplo har utvecklat ett datorprogram för sådan textanalys, som enligt Tyrberg ger svar på den typen av frågor mycket snabbare och billigare än om människor sätter sig ner och försöker hitta svaren.
I förra veckan skrev Realtid.se om Skypegrundaren Niklas Zennströms entreprenörstävling Seedcamp, som har Europafinal i London i september.
Tyrberg berättar om när Saplo var med i finalen i fjol.
– Det var en av mina bästa veckor någonsin.
– Man får så otroligt mycket kontakter.
I år kommer han att vara ”mentor” för att ge råd till årets tävlingsdeltagare.
– Jag ska vara mentor samma dag som Zennström ska vara där, så jag hoppas träffa på honom, säger Tyrberg.
Saplo blev ett av de 23 företag som togs ut fjolårsfinalen, och var på vippen att bli ett av de sex vinnarföretag som fick 50.000 euro var i förstapris.
– Vi skulle ha haft bättre möjligheter att demonstrera och presentera vad vår produkt går ut på. Då hade vi säkert blivit ett av vinnarföretagen. Det är ett tips till de företag som är med i tävlingen.
Över 300 anmälningar har kommit in till årets final, varav ett 20-tal svenska bidrag.
Tyrberg studerade industriell ekonomi vid Lunds Universitet och träffade under sitt examensarbete på uppfinnaren Sverker Sikström. Nu vill de frälsa världen med företaget Saplo som alltå utvecklar datorprogram för textanalys och söker pengar från investerare.
Tyrberg skulle göra sitt examensarbete om ”automatiserad textanalys”.
– Vanlig nyckelordssökning via Google är för begränsat. Jag ville kunna söka hela texter, och hörde att Sikström hade en teknik för det här så jag kontaktade honom.
– Det slutade med att vi startade ett företag tillsammans, och jag hoppade av skolan för att köra det här på heltid.
Det nya företaget har döpts till Saplo som står för ”Semantiska Applikationer”.
Företaget startade officiellt i juni år 2008, och har nu sex heltidsanställda samt några deltidstjänster så att det totalt sett kanske motsvarar åtta heltidsanställda.
Forskningen på området har däremot funnits i ett tiotal år, så tekniken är gammal och välbeprövad.
Tekniken innebär att mycket som görs manuellt idag kan automatiseras, exempelvis plocka ut alla personnamn som nämns i en text, eller hitta texter som handlar om liknande saker.
– Man kan ta ut texter om varumärken och personer, och kategorisera dem i om artiklarna är positivt eller negativt vinklade.
Och vad som är positivt eller negativt i denna mening, kan man ställa in själv beroende på vilka värderingar man har.
– Vi är världsunika med det, säger Tyrberg.
Det kallas för ”sentiment-analys”.
Saplos teknik för detta är alltså som ett datorprogram för användning på dator. Det kommer att på allvar lanseras våren år 2011, men en första produkt kommer redan till hösten.
Saplo har även redan börjat inleda samarbete med utvalda svenska tidningar, som möjliggör för tidningarnas läsare att via internet hitta relaterade artiklar.
– Det höjer värdet på de artiklar tidningarna publicerar på internet, att ha relaterade mervärdeslänkar.
Nästa steg är nu att lansera en egentlig produkt med Saplos teknik, ett ”application program interface”.
– Det är ett sätt för andra att bygga applikationer baserat på vår teknik i sina sökmotorer eller vad det nu kan vara för andra tjänster, eller i en iPhone.
En orsak till att Tyrberg valde att hoppa av skolan, var att få klart med alla Saplos patent och lämna in dem.
– Annars är jag klar med alla mina poäng, och har bara examensarbetet om Saplo kvar.
Än så länge har Saplo valt att inte ta in riskkapital från investerare.
– Vi har valt att inte göra det ännu, eftersom vi har velat komma längre med produktutvecklingen. Men nu är vi ute och ska leta upp riskkapital.
En viktig hållpunkt för verksamheten hittills är de 1,3 miljoner kronor som Saplo har fått i EU-bidrag från Vinnova.
– Vi är ett väldigt ungt bolag i tidigt skede, för att ha lyckats få Vinnova-pengarna. Jag vet inget annat bolag som lyckats få det så tidigt som vi, och det är ett tydligt exempel på att folk tror på oss.
– De lät verkligen sina experter gå igenom Saplo noggrannt, för att bedöma om vi håller på med något vettigt.
Nu har Saplo börjat komma i kontakt med investerare internationellt via ”Event Tech-tour”.
– Det känns bra. Det har börjat röra på sig, och det ser intressant ut eftersom vi kommer att lansera en hel del saker i höst.
Normalt sett tar det enligt Tyrberg nio månader från dess att man fått kontakt med riskkapitalister, tills dess att de fattar beslut att investera.
– Och nu har vi alltså precis träffat dem. Det är en process som pågår.
– Man måste lära känna varandra eftersom det är en långvarig relation det ska bli.
– Nu pratar vi och har diskussioner med investerare, och så har vi mycket intressant som kommer att hända i höst. Sedan får vi se vad som händer.
– Antingen kommer de investera i oss nu eller senare.
Hur mycket kapital vill ni ha in?
– Jag vet inte om jag vill säga det i tidningen, men just nu kollar vi på runt 3 miljoner euro.
Vad ska ni ha pengarna till?
– Det här med textanalys är en bransch som växer väldigt snabbt, och det finns ingen dominerande aktör inom vår nisch ”sentiment-analys”.
– Där kommer pengarna till användning. Vi ska bli en stor aktör.
Ska ni bygga upp en försäljningsorganisation för pengarna?
– Ja, vi ska etablera upp ett USA-kontor bland annat.
Hur troligt är det att ni får in pengarna?
– Det är inte frågan om när utan om.
– Sedan vad gäller tidsfaktorn: Vi har ett par alternativ. Antingen blir det det ena eller det andra, men vi har intresserade investerare.
– Och det är upp till oss också hur vi gör. Det här är en ganska komplex bransch.
Du menar att ni kan söka partners bland företag i samma bransch som ni?
– Det skulle kunna vara mycket intressant. Det är en fördel med folk som tillför mervärde till en partnerrelation, medan vi kan tillföra mervärde till många bolag som idag håller på med manuell textanalys.
– Vi har redan pratat med dem, och de tycker att det här är jätteintressant.
– Samtidigt så investerar de normalt inte i bolag i så här tidiga skeden, men de är intresserade.
– Sedan är intresse och avslut två helt olika saker.
Saplo lyckades i fjol komma med till Europafinalen i entreprenörstävlingen Seedcamp där Skypegrundaren Niklas Zennström är en av arrangörerna.
23 bolag kom till finalen varav 6 vann.
– Vi var det enda teknikföretaget medan de andra deltagarna var konsumentorienterade med fokus på en produkt.
– Men det var en av de bästa veckorna i mitt liv att vara med i Seedcamp-finalen. Man får så otroligt mycket kontakter.
– Det vi skulle ha haft hade varit mer presentations- och demonstrations-grejer. Det hade vi inte.
– Det är ett tips till de som vill vara med i Seedcamp-tävlingen – att ha bra demonstrationsmöjligheter.
Träffade du Zennström själv där i fjol?
– Han var inte där, men ska tydligen dit i år. Och så var han där för två år sedan.
– I år ska jag vara ”mentor” på tävlingen samma dag som Zennström ska vara där.
Då kommer du att träffa honom?
– Det går inte att veta säkert, men jag hoppas det.
Efter tävlingen i fjol åkte Tyrberg över till det amerikanska teknikföretagens Mecka; Silicon Valley i Kalifornien.
– Där träffade jag bland annat Twitters grundare Jack Dorsey. Då förstod jag inte hur stort det skulle bli, men nu i efterhand känns det kul att ha skakat hand med honom.
Hittills har alltså Saplo släppt en väldigt enkel applikation för sin teknik. Det är en ”widget” som tidningar på internet kan tillhandahålla läsarna för att hitta relaterade artiklar till de som ligger uppe på tidningens sajt.
– Det är väldigt enkelt för tidningen att tillhandahålla en sådan widget. Det tar mindre än fem minuter lägga upp, samtidigt som det ökar tidningens inkomster.
Tanken är att läsaren med widgeten ska hitta andra artiklar på tidningens hemsida, vilket ökar antalet sidvisningar för tidningen och därmed annonsintäkterna.
– Hela grejen är att vi tjänar pengar då tidningen tjänar pengar.
– Det är en väldigt attraktiv affärsmodell som är lätt att implementera.
Det kommer att lanseras inom ett par veckor. Ingen tidningssajt har det ännu i bruk.
– Vi tänker annorlunda än andra. Vi inser att som det är nu har tidningarne det svårt. De får mindre annonsintäkter.
– Men vi vill hjälpa till att öka deras intäkter. Det är vårt mål.
– Så genom vår produkt skapar vi ökade intäkter för tidningar, och lägger upp det så att det blir en attraktiv affärsmodell.
– Tidningen tjänar mer på det och vi tjänar en del.
Det är upplagt som ”revenue sharing” alltså intäktsdelning – tidningen får en del av merintäkterna och Saplo en del.
Vad räknar ni med för framtida intäkter för Saplo?
– För en entreprenör så är en budget bara en budget.
– Frågan för oss är bara när intäkterna kommer. När marknaden kommer igång ska vi kunna skala upp det här ganska mycket.
– Vi bygger upp en teknologi som är väldigt skalbar. Vi kommer att klara en miljon anrop eller 100.000 anrop eller 1.000 anrop.
– Så vi kan skala upp våra inkomster väldigt snabbt, utan att samtidigt skala upp kostnaderna.
– Det blir en väldigt attraktiv inkomstmodell för oss som bolag.
– Utan att nämna några siffror, kan vi få höga intäkter.
– Och vi snackar inte bara Sverige här, utan världen.
Kan ni nå en miljard kronor i årsintäkter inom fem år?
– Det är kanske att ta i. Totalmarknaden kanske uppgår till 1 miljard dollar per år.
Vad gäller investerare kan det bli olika upplägg.
– Vi behöver inte alla pengarna ”up front”, utan söker långsiktiga partners – någon vi trivs med och kan ha en långvarig relation till. Det är viktigt.
– När vi säger att vi behöver ett visst kapital, så är det över en lång period.
– Sedan är vi som sagt intresserade av andra typer av lösningar också.
– Strategiska partners kanske inte i första hand kommer att bidra med kapital, utan vägar att möjliggöra för Saplo att börja sälja direkt.
– Det finns många upplägg och man lär sig nya saker hela tiden.
– Vi kan skapa mervärde för andra, och andra kan skapa mervärde för oss helt enkelt.
Du nämnde ”anrop” för ut. Vad menas med det?
– Tänk dig Amazon.com som jobbar med beräkningar. Vi kan bli ett ”beräknings-Amazon” för textanalys.
Hur då?
– Det finns standardiserade sätt, men det går ut på att man betalar utifrån hur mycket man använder vår tjänst.
En potentiell kundgrupp för Saplo är mediabevakningsföretag som kan få i uppdrag av Ericsson att analysera hur Ericsson uppfattas i omvärlden.
– Ett mediabevakningsföretag gör ju detta jobb manuellt idag, men vi kan hjälpa till att automatisera det.
– Då är det en viss kostnad för Ericsson att ge oss ett sådant uppdrag, jämfört med kostnaden för en manuell analys.
– Kostnaden för att använda oss är ju mycket lägre. Det är där vi kommer in och ersätter manuell analys.
– Därför vill vi gärna ha mediabevakningsföretag som kunder.
Hur pass tillförlitlig är då er datorbaserade tjänst jämfört med en manuell analys utförd av anställda på ett mediabevakningsföretag?
– Vi kan härma varje individs individuella värderingar, vilket gör att vi har ett betydligt bättre program – en betydligt bättre ”algoritm” än andra.
– Du kan själv välja vilka värderingar analysen ska göras utifrån, vilket ger en bättre kvalitet.
– Sedan kan det förstås alltid uppstå fel, men fördelen med oss är att vi har ett ”självlärande” system.
– När det uppstår fel så lär vi oss av det så att vi blir bättre och bättre.
– Redan nu har vi en sådan kvalitetsnivå att vår analys kan utföras som om en person med exakt samma värderingar som du hade gjort den.
– Det blir bra, mycket bra.
I och med att Saplos metodik innebär att datorn ”förstår” innebörden i en text och om den är negativ eller positiv, skulle man kunna tänka sig att att tekniken i förlängningen kan användas i robotar som ska kunna prata med människor – ”artificiell intelligens”.
Så långt har planerna dock inte sträckt sig.
– Vi fokuserar på digital textanalys. Det som vi är duktiga på är att ”ta in” digital text som en människa, och bearbeta informationen.
– Att sedan ta det till tal blir en annan grej.
– Men så länge du håller dig till digital text, kan vi göra vår ”magi”.
Ekonomiskt tar Tyrberg ut en månadslön från Saplo i dagsläget.
– Det är bara en ”entreprenörslön”.
Värdestegringen på hans ägarandel kan dock bli stor framöver.
Det är Tyrberg och Sikström som äger majoriteten i Saplo.
Resten ägs av bolagets övriga anställda.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.