Svenskarna skickar allt färre brev. Ändå lyckas Posten leverera större vinster.
Högre vinst för Posten


Det kan låta en aning motsägelsefullt. Svenskarna använder internet i allt större utsträckning i sin dagliga kommunikation. Och det är brevskickandet som får stryka på foten.
Ändå lyckas Posten höja vinsten efter finansnetto för årets första sex månader till 395 miljoner kronor, jämfört med 319 miljoner kronor i fjol. Detta samtidigt som omsättningen sjönk något, från drygt 12,5 miljarder kronor i fjol till knappt 12,4 miljarder kronor.
Postens vd Erik Olsson bekräftar det dubbla intrycket:
– Vi är nöjda. Vårt första halvår har inneburit ömsom vin ömsom vatten, säger han till TT och utvecklar sig:
– Resultatet är bra. Men samtidigt har vi bekymmer med att brevvolymerna, som ger våra största intäkter, sjunker. Det innebär att vi måste fortsätta jobba stenhårt med att effektivisera och rationalisera verksamheten framöver, säger han.
Under det senaste året har antalet anställda inom posten sjunkit med drygt 2.00 personer till 33.192 stycken. Särskilt dotterbolaget Svensk Kassaservice går fortsatt dåligt och Erik Olsson hoppas att under hösten få regeringens direktiv om vad som ska göras med den förlusttyngda verksamheten. Enligt Postens beräkningar sjunker omsättningen inom Svensk Kassaservice med 15-20 procent per år.
– Men vi har inte tagit några stora besparingsbeslut för någon av våra verksamheter, påpekar Erik Olsson.
Bolagets vinst ökade särskilt under andra kvartalet, då den nästan fördubblades från 121 miljoner kronor i fjol till 219 miljoner kronor i år.
Det är svårt att kommentera enskilda kvartal eftersom enskilda stora utskick kan göra att det svänger mycket dem emellan. Men att omsättningen är i stort sett densamma visar att vi lyckats med att effektivisera verksamheten.
TT

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.