Naturskyddsföreningen kräver att Sverige till 2020 minskar sina utsläpp av växthusgaser med minst 40 procent.
Hög klimatribba hos naturskyddare
Mest läst i kategorin
Det är betydligt mer än vad flera myndigheter vågar kräva, med tanke på ekonomin.
För att det målet ska nås har föreningen listat en rad åtgärder. Främsta kraven är att tilldelning av utsläppsrätter för industri och kraftverk minskas och att bilarnas bränsleförbrukning snabbt sänks.
Över huvud taget blir det många förändringar för bilförarna om Naturskyddsföreningens krav skulle bli verklighet: Förmånsbilarna ska avskaffas eller förmånsvärdet ska göras beroende av hur mycket koldioxid bilen släpper ut.
Dieselskatten ska snarast höjas med tre kronor, samtidigt som en kilometerskatt för tung trafik införs. För att ytterligare minska utsläppen från trafiken ska hastighetsgränserna sänkas och fartövervakningen ökas.
Bland annat vill föreningen att den högsta tillåtna hastigheten för lastbilar sänks från 80 till 70 kilometer i timmen och motorvägar till 80.
Naturskyddsföreningens ribba ligger avsevärt högre än flera myndigheters. Naturvårdsverket och Energimyndigheten stannar vid 25—30 procents minskning av växthusgasutsläpp till 2020 för att inte ekonomin ska drabbas alltför hårt. Därför avråder de från att sätta målet vid 40 procent.
Den statliga utredning, klimatberedningen, som håller på att utreda hur Sverige ska sänka utsläppen, konstaterar att om man siktar mot 40 procents reducering till 2020 skulle det kräva en chockhöjning av drivmedelspriserna. Utredningen ska vara klar i februari.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.