Realtid

Hobbyprojekt bäst i tablå-kriget

administrator
administrator
Uppdaterad: 27 sep. 2007Publicerad: 27 sep. 2007

Kriget om tv-tablåer online är utlyst, men bland kanalgiganterna finns ett hobbyprojekt som är uppstickare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Jag hittade ingen svensk online-tablå jag var nöjd med och tänkte att jag kunde göra en bättre själv, säger Tobias Geijersson, programmerare i Växjö som ligger bakom tvsajten.com.

Tvplaneten, SVT, tv.nu, dagenstv, Boxer, Canal Digital eller TV3 har alla tablåer som funktionellt ligger långt ifrån Tobias projekt. Bara Kanal 5 har i sin nya satsning visat liknande ambitioner, men har ännu inte nått lika långt.

Statistik visar tydligt att tv-tablåer lockar mycket internettrafik till sajterna. Den äldsta och största tablåsajten är tv.nu, där mediekoncernen Schibsted nyligen köpte majoritetsägande för mångmiljonbelopp. Den har närmare en halv miljon unika besökare och ligger i slutet av 30-i-topplistan bland Sveriges mest besökta sajter.

Det är ett strategiskt köp inför Schibsteds kommande tv-satsningar, men de etablerade kanalerna börjar nu se om sina tablåer och satsa också. Det har dock mest blivit tidningstablå direkt överfört till webben. Geijersson ville utnyttjat mediet bättre och sneglade på amerikanska teveguider.

– Jag fick se det liggande horisontella formatet i programmet Freevo som jag hade i min dator och märkte att ingen i Sverige hade satsat på det, trots att det är bättre att använda, säger Tobias Geijersson.

Problemet var inte att göra ett sådant skal till bakomliggande rådata, utan istället att den enda leverantören i Sverige av tv-programinformation var TT Spektra. De tar mer betalt än vad som ryms i budgeten för ett hobbyprojekt.

Då hittade Tobias ett annat hobbyprojekt, nämligen tv.swedb.se som på egen hand tar fram rådata för folk med tekniskt kunnande som vill ha tillgång till det i datorprogram eller mobilprogram. Killarna bakom Swedb, Mattias Holmlund, Fredrik Högberg och Oscar Carlsson, gick med på ett samarbete. De har gjort avtal med tevebolagen och skapar en xml-textfil med all programinformation.

Samarbetet har nu resulterat i en horisontell tv-tablå där varje titel är klickbar för utökad information om programmet. Kanalerna ligger under varandra längs en tidslinje så att det enkelt går att göra en tidsplan för vad man vill se eller spela in. Det går att skräddarsy visningen helt efter egna intressen, exempelvis att skapa olika kanallistor för tv-tittande på olika platser där utbudet skiljer sig. I en speciell sökordslista kan man ange nyckelord efter intresse och de program som matchar utmärker sig då i tablån. Dessa program går också att få listade separat för utskrift eller i ett dagligt e-post som skickas till användaren. En förenklad sida med klassisk visning går att titta på via mobiltelefonen.

ANNONS

– Vi har märkt av tablåkriget på det sättet att det har kommit en del ganska intressanta jobberbjudande, och också bud på domännamnet, berättar Geijersson.

De har dock inte brytt sig så mycket om dem som nu slåss i toppen. Tobias utgår hela tiden från sina egna behov som tevetittare och fokuserar på att utveckla tjänsten efter det. Bland annat ska det finnas färdiga programpaket att välja bland, både efter intresseinriktning och efter vilka paket som säljs på marknaden. Men han vill undvika reklam:

– Om det ekonomiskt blir tvunget så ska den vara så diskret som möjligt för att inte bli störande eller göra sajten slö.

Marknadsledande tv.nu har istället gott om reklam.

– Vi är en kommersiell sajt och kommer att utveckla den efterhand det uppstår behov, säger Thomas Meivert, vd och minoritetsägare i nybildade TVNU Sweden AB.

Redan 1999 började han bygga på tv.nu. Thomas kan räknas som en pionjär på området och han tänker inte stressa in i något tablå-krig så länge de leder besöksligan överlägset. Undantaget är mobilåtkomsten som varit en betaltjänst och som nu byggs om för att bli bättre.

– Jag tror att det behovet ökar kraftigt nu och med de resurser vi har fått via Schibsted kan vi göra en rejäl omarbetning, säger Meivert.

De flesta tv-kanalerna fokuserar i sina tablåer i huvudsak på sina egna program och kanaler. Tvplaneten som marknadsförs kraftigt just nu har nästan hela sitt fokus på TV4-program. SVT och TV3 likaså.

ANNONS

Undantaget är Kanal 5 som i september lanserat en bred satsning med redaktionellt material kring alla underhållningsprogram på marknaden.

– De som sitter i vår redaktion ska bevaka underhållningsprogram kanaloberoende. Vi vill skapa Sveriges bästa flöde om underhållnings-tv, säger Jesper Weissglas, chef för avdelningen Nya medier hos Kanal 5.

De har nu anammat den horisontella tablån. Den har också en rad anpassningsmöjligheter och de tänker utöka dem efter hand. De har även tagit intryck av Geijerssons arbete på Tvsajten:

– De är vår närmaste konkurrent funktionellt sett, säger Weissglas.

En fjärdedel av trafiken till Kanal 5:s sajt går till tevetablån och trafiken ökar, så det är en marknadsmöjlighet som inte går att nonchalera. Därför har de också funktioner som de hittills är ensamma om. Bland annat kan man för vissa program klicka på en länk för att komma till programmets hemsida eller en sida med webb-tv. Framöver kommer det också att finnas länkar till redaktionella artiklar i programbeskrivningen.

Ingen av aktörerna har dock tittat på möjligheten att lägga in funktioner som passar familjer, exempelvis betygsystem eller bokning av tevesoffan för vissa program. Efterhand som fler vänjer sig av med vanlig tidningstablå och planerar sitt tv-tittande via skärm kommer det behovet att öka.

Tomas Carlsson

Frilansjournalist

ANNONS

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS