... som pustar ut efter gårdagens släpp av Viktor och Rolfs H&M kollektion.
HM:s Jennie Tapper-Hoël

Mest läst i kategorin
Finns det några kläder ur kollektionen kvar för de som inte orkade kriga i butikerna igår?
– Ja, det finns kläder kvar. Vi har fått ett eorhört positivt mottagande över hela världen. Jag vet att det finns butiker i Holland och Stockholm som redan sålt slut på sina plagg, men det finns en del kläder kvar i de flesta butikerna. Sen kommer det komma in lite returer och så efter hand också. Dessutom kommer vi att släppa kollektionen på vår internetsajt också under natten mellan söndag och måndag.
Har ni lagt undan kläder för det på förhand?
– Vi har tagit lärdom av hur det sett ut under tidigare år då vi släppt de här unika designerkollektionerna. Baserat på hur efterfrågan har sett ut då så har vi de största butikerna i de största städerna fått störst del av kollektionen. Det var beräknat redan från början att en viss del av kläderna skulle användas till internetförsäljningen.
Du sade att kollektionen släppts över hela världen. Har ni samma storlekar på kläderna i Europa som tillexempel USA?
– Ja det är samma storlekar överallt. Sedan kan det vara lite lokala variationer på hur många plagg av en viss storlek som butikerna i de olika länderna tar in. I Sydeuropa kan det till exempel finnas fler exemplar av de små storlekarna eftersom de ofta är lite kortare än vi i Norden.
Missar ni inte kunder i USA när ni använder samma storlekar överallt med tanke på att amerikaner generellt sett är större än vi?
– Nej, det tror jag inte. Vi har haft samma efterfrågan där och det har sålt lika bra där som här med vårt normala storleksspann.
Tydligen har en del plagg redan hamnat på internet. Brudklänningen säljs tillexempel på tradera.se för över 4.000 kronor. Ser ni det som ett problem att folk hamstrar kläder i butiken och sedan säljer det för mångdubbel summa på nätet?
– Många handlar ju väldigt snabbt när kollektionen släpps och hinner kanske inte ens prova plaggen innan. Då kan man ju förstå att de vill sälja dem sedan. Vi ser ju helst att försäljningen sker i våra butiker, så klart, men enstaka att enstaka plagg säljs på nätet ser vi inte som något problem. Skulle vi däremot upptäcka någon mer organiserad verksamhet så vidtar vi så klart åtgärder. Vi håller hela tiden ögonen öppna för om sådant sker.
Det här är ju tredje året ni släpper en designerkollektion. Försvinner inte exklusiviteten när ni släpper sådana här kollektioner varje år?
– Det finns inget självändamål i att fortsätta med den här typen av designersamarbeten. Vi vill överraska kunderna och vi tyckte att det kändes kreativt att anlita Viktor & Rolf. Initiativet har också blivit väldigt väl mottaget. Men det är inte alls säkert att vi gör samma sak nästa år. Vi har över hundra egna designers som vi är väldigt stolta över.
Hur ser det ut med rättigheterna till designen?
– Det här är en engångskollektion som Viktor & Rolf gjort för H&M och den ska inte tas upp någon annanstans sedan. Sedan är det möjligt att man kommer att känna igen sig i kommande kollektioner av eftersom kläderna ligger i linje med deras övriga design.
Ser kollektionen ut som Viktor och Rolf eller som H&M?
– Anledningen till vi valde Viktor & Rolf var ju just för att vi gillade deras design. Det är förstås viktigt för oss att det syns att att det är Viktor & Rolf som har gjort kollektionen och det tycker jag att det gör också. Deras kläder är ofta uppdateringar av klassiska plagg med en modern twist och så ser den här kollektionen ut. De arbetar också mycket med koncept och det var Viktor & Rolfs förslag att vi skulle ha ett kärlekstema.
Vem är bäst, Viktor eller Rolf?
– De är så otroligt samspelta och överens. De träffades när de gick en designerutbildning och har samma idéer och är väldigt sammansvetsade. Det är omöjligt att säga vem som är bäst.