Realtid

Hemligt Ferrari-möte på Mantorp-banan

administrator
administrator
Uppdaterad: 04 juni 2010Publicerad: 04 juni 2010

Svenska Ferrari-återförsäljaren Autoropa har bjudit in Ferrari-ägare och en tidigare Formel 1-förare.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Realtid.se får tag på Henrik Berggren som är vice ordförande i Ferrari Club Sweden.

– Autoropa brukar arrangera två ”ban-dagar” per år, säger han.

– Och årets första ban-dag blir på Mantorp nu under fredagen och lördagen.

– Den andra blir i augusti på Knutstorp-banan.

Vilka är det som får komma?

– Ja, det är ju Ferrari-ägare.

– Cirka 100 personer har anmält sig.

– Det är ett ganska stort event med svenska mått mätt.

ANNONS

Vad gör man under mötet? Kör runt, runt i sina Ferrari-bilar?

– Det är ingen tävling, utan en förarutbildning.

– De tar upp instruktörer från Ferrari i Italien.

– De brukar hålla i Ferraris så kallade ”pilota-kurser”.

Alla som anmäler sig får välja vilken förarkategori de vill tillhöra under utbildningen, beroende på hur bra och van förare man är vad gäller just ban-körning.

– Man får låta pilota-instruktörerna åka med och kanske låta honom sitta vid ratten också och visa hur man kan köra.

– Det är ett trevligt event för att lära känna sin Ferrari bättre och veta vad den går för.

Måste man ha köpt sin Ferrari via Autoropa för att få vara med?

ANNONS

– Nej, det tror jag inte.

– Jag har köpt min Ferrari privat men får ändå inbjudningar till ban-dagarna av Autoropa.

– De kontaktar alla Ferrari-ägare i Sverige på något sätt.

– De som inte har köpt sin Ferrari hos Autoropa kanske har köpt något annat där, eller haft sin bil på service hos dem.

Är det tidtagning runt banan så att man vet vem som är snabbast?

– Nej, det tror jag inte.

– Det kräver så mycket mer säkerhetspådrag, så det tvivlar jag på.

– Vitsen är att man helt enkelt ska få chansen att testa sitt fullblod på bana.

ANNONS

– En Ferrari-bil har så mycket kraft att den inte kan köras fullt ut på allmän väg utan att det kan bli väldigt dyrt i form av böter och så.

En del kanske kör sina Ferrari-bilar ändå fullt ut på allmän väg?

– Det gör de säkert, men det är inte hälsosamt.

Bandagarna brukar vara upplagda så att det är 3-4 pass per dag, där varje pass är på en halvtimme.

– Det är ju inte precis som att köra som vanligt på utflykt i naturen.

– Man blir trött av att köra på bana.

– En riktig racerförare som Michael Schumacher är en riktig topp-atlet.

– Man utsätter kroppen för ett par G-krafter vid bankörning med en Ferrari.

ANNONS

– Påfrestningarna är stora.

– Det är inte som att köra en vanlig bil.

– Alla som är med på ban-dagarna är alldeles svettiga när de kommer ut från bilen efter ett pass, trots att bilarna har luftkonditionering.

– Alla vill ge lite extra.

Har du själv gått på någon av Autoropas ban-dagar?

– Tyvärr inte. Det är ganska kostsamt.

Hur mycket kostar det? 10.000 kronor?

– Mer än så.

ANNONS

30.000?

– Någonstans där.

– Man ska veta att det är förarutbildning på toppnivå.

– Ferrari är världens största varumärke, så när Ferrari levererar ett sådant här evenemang är det högsta kvalitet.

Ingår det teori-lektioner också under ban-dagarna?

– Ja, visst.

Vet du om det är några kända namn som kommer vara med i Mantorp nu i helgen?

– Nej, inte vad jag har hört men det är väl inte helt omöjligt.

ANNONS

Berggren uppger dock att Stefan ”Lill-Lövis” Johansson som körde Formel 1 varav ett tag för Ferrari-stallet, väntas dyka upp.

Som affischnamn?

– Ja.

– Han brukar komma hem ibland och provköra lite.

Så det är på uppdrag av Autoropa då?

– Ja.

Berggren berättar även att han själv fått i uppdrag att samla ett antal Ferrari-bilar som ska vara med under evenemanget ”The Race Legends” på Anderstorp-banan 13-15 augusti, för att köra defileringsvarv med de gamla världsberömda Formel 1-stjärnorna som ska vara med där.

Brasilianaren Emerson Fittipaldi som varit F1-världsmästare väntas exempelvis vara med där, liksom svensken Reine Wisell.

ANNONS

Berggren själv har en Ferrari 348 från 1991.

Hur är den att köra?

– Mycket rolig.

– Jag har haft den i åtta säsonger nu, och det är fortfarande en mycket rolig bil att köra.

– Den har 300 hästkrafter och motorn i mitten av bilen.

– Det räcker mer än väl.

Kommer kända Ferrari-fantasten Per Gessle att komma till Mantorp i helgen?

– Han brukar dyka upp ibland på det här mötena, men jag vet inte om han kommer den här gången.

ANNONS

Berggren har annars nyligen arrangerat ett Ferrari-evenemang med en ”slottsrunda” den 23 maj.

– Då var det första examplaret i Sverige av den nya Ferrari-modellen 458 Italia med.

Den ägs av en person i Skåne.

Vad tycker han om den?

– Han är nog väldigt nöjd.

– Han är en gammal rutinerad räv.

– Och 458:an var väldigt vacker.

Hur lyckades han få den så tidigt?

ANNONS

– Det har väl delvis att göra med att han äger Ferraris svenska plåtverkstad, så han lär ha lite ”inside connections”.

– Eller så beställde han den för flera år sedan.

– Det är många som beställer nya Ferrari-modeller långt i förväg.

– Om man vill kan man sedan sälja ordern vidare till någon annan innan bilen levereras.

Vad kan det bli för Ferrari-modeller som dyker upp under ban-dagarna i Mantorp i helgen? Ferrari Enzo?

– Det är inte omöjligt.

– Troligtvis kommer det att dyka upp någon sådan.

– Och kanske även någon Ferrari F50 och någon F40.

ANNONS

– Det är Ferraris ”superbilar”.

– Det finns inte så många av dem, så det kanske inte kommer mer än något exemplar av varje.

– Det är rimligt att tro.

Vilka är det som äger dem?

– Det får de berätta om själva.

– Oftast är det företagare som inte vill synas.

– Det finns så mycket tyckande här i ”landet lagom”.

– Jag tror inte de vill skylta med sina bilar.

ANNONS

Kommer piloti-instruktörerna att ta med sig värstingmodeller upp från Italien?

– Det tror jag inte.

– De kommer nog bara upp själva.

Så det kommer inte bli så att det exempelvis finns någon 458 Italia med på Mantorp som deltagarna kommer att kunna provköra?

– Det är möjligt att det finns möjlighet att provköra den där.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS