Nybildade Keynote Media Group fångar upp stjärnbloggare från Schibsted.
Hej då, Aftonbladet
Mest läst i kategorin
Måndagen blir första dagen med nya bloggen för Lisa Magnusson, som debatterat populärkultur för Aftonbladet i tre år.
Nyhetsbrev om Teknik, Media och Telekom varje tisdag.
Nu ska hon bidra med åsikter om ”politik, kultur och söta djur” i en egen blogg som hör till tidningen Rodeo.
– Vi känner att våra läsare längtar efter det, säger Lisa Corneliusson, chefredaktör för sajten och tidskriften, ”ett glossy mode- och livsstilsmagasin med limmad rygg”.
Dagen innan nyårsafton publicerade Lisa Magnusson sin sista text för Aftonbladet, inte utan vånda:
”Markören blinkar uppfordrande emot mig”, bloggade hon om sitt egen skapandeprocess inifrån det som varit hennes arbetsplats sedan januari 2008.
Det var Schibsteds Aftonbladet och inte Lisa Magnusson själv som valde att inte förlänga samarbetet ytterligare.
Men någon skrivkramp har är det inte frågan om. Att hon inte tröttnat på att blogga framgår av en i en intervju för nya uppdragsgivaren.
– Jag har alltid skrivit väldigt mycket. Det jag främst gillar med bloggar är omedelbarheten, spännvidden – man kan ju skriva om precis vad som helst som faller en in, och responsen. Mycket skrivande blir väldigt statiskt och stumt, en monolog, men bloggar är tvåvägskommunikation. Att blogga är lite att kasta ut en tanke och se hur den utvecklar sig, säger Lisa Magnusson själv till Rodeo.
Nu ser hon fram emot att slippa en del av de många kommentarer som hennes texter lockat fram på den stora kvällstidningens webbplats.
”Vet du vad jag inte kommer sakna? Troll av din typ”, svarar hon en anonym kritiker på Aftonbladets debattsajt.
”Jag förstår att du bara är ett beklagligt lågliv med alldeles för mycket fritid, men icke desto mindre har du med flera systematiskt förstört mitt kommentarsfält med svammel, och dödat all tillstymmelse till intressant diskussion.”
Hos Rodeo får hon bestämma själv vilka läsarreaktioner som ska få synas i bloggen.
”Det handlar ju inte bara om någon random trollkommentar utan om hur många och långa idiotkommentarer som helst. På min nya blogg kommer jag att radera den sortens kommentarer. Oliktänkande, ja, kul, korkade meningslösheter, nej tack.”
Rodeo är en del av First North-noterade Keynote Media Group AB.
Verksamheten stuvades om i september och omfattar numera också portalerna Spray med dejting och mejl och Passagen som blivit ett debattforum, samt paperstidningen Nöjesguiden som finns gratis i butiker och restauranger och kundklubbsföretaget Viva City, ett svenskt Groupon.
– Vi når 2,5 miljoner svenskar inom nöje och sociala medier varje månad, säger vd Fredrik Sellgren.
Största ägare är numera internetentreprenören och kampsportaren Ola Ahlvarsson som växlat in sitt ägande i internetkonferensen Sime i Keynote.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.