<pufftextlänk>Årets julklapp, är det en digital-tv eller en mp3-spleare?</pufftextlänk> Inför julhandeln är det årligen het strid bland tidningar, företag och branschorganisationer om att utse årets julklapp. Handelns Utredningsinstitut, HUI, som var först att kora årets julklapp 1988 anser sig vara det officiella organet till utnämningen. "Det är vårt val som folk kommer ihåg", säger Emma Hernell, ansvarig för årets julprognos vid HUI.
Hård strid om årets julklapp

Mest läst i kategorin

De senaste åren utser allt fler årets julklapp. Ofta är det enskilda branschorganisationer som vill får draghjälp i julförsäljningen.
– Stora skillnaden är att vi är oberoende och ser på alla branscher. För oss är det en kontinuerlig process som pågår hela året. Vi följer bland annat konsumenttrender och detaljhandelns utveckling, säger Emma Hernell.
För HUI är det inte vad de tror kommer att sälja mest som ligger bakom valet till årets julklapp.
– Att se på försäljningssiffror är inte vår poäng, då skulle det bli en bok eller en cd-skiva varje år. Vi väljer en produkt som väckt intresse under året och som speglar den tid vi lever i, säger Emma Hernell.
Det är som sagt inte bara HUI som korar årets julklapp längre, utan det har blivit en hård fejd bland flera aktörer. CE Konsumentelektronikbranschen är en aktör som dragit till sig allt större uppmärksamhet. De har även öppet gått ut och kritiserat HUI att de flera år har gjort bort sig i sina val av årets julklapp. För CE Konsumentelektronikbranschen är det sjätte året i rad de utser årets julklapp. I år blev valet en digital-tv.
– Vi tittar vad handeln säljer mest av och vad de i sin tur tror är intressant för konsumenterna inför julen. Jag anser att vi varje år har prickat rätt och flera gånger korat bättre julklappar än HUI. Bland annat för två år sedan när de utsåg mössan och vi digitalkameran. Mössan blev nästan lite av en badwill för HUI, säger Jan Ljuhs, informationsansvarig på CE Konsumentelektronikbranschen.
Emma Hernell på HUI är dock medveten om att de inte alla år har lyckats pricka rätt i sin bedömning.
– Ibland lyckas vi väl och ibland inte. Bakmaskinen var väl inte den allra mest lyckade julklappen, där det blev stora lager över. Men woken som vi utsåg 1990 blev en storsäljare och symboliserar hur det asiatiska köket kom till Sverige på allvar, säger hon.
Analysföretaget IT Research, som korar årets julklapp inom IT, är också kritisk HUI:s julklappsval.
– Platta tv:n som HUI utsåg förra året ser jag inte som en julklapp, utan som en julinvestering för hela familjen. Det är en vara som kostar för mycket och inte går att ge bort, anser David Larsson, marknadsanalytiker på IT Research.
IT Research utser inte bara en årets julklapp utan garderar sig ofta med flera. I år är det tre julklappar som gäller – musikmobil, spelkonsol och mediadator. Företaget grundar sina val på att julklappen inte får kostar för mycket, ha en ny IT-applikation och är tänkt för hela familjen.
– Vi ligger ofta steget före och har i många år prickat ganska rätt. De julklappar vi utser blir sällan någon volymprodukt i julhandeln samma år utan blir storsäljare ett eller två år senare. Redan 2001 utsåg vi mp3-spelaren och digitalkameran, troligtvis är det därför HUI inte vågat utnämna någon av dessa som årets julklapp, säger David Larsson.
Allt fler företag utser också årets julklapp. Exempelvis tror Hemtex på deras anatomiska nackkudde, leksaksföretaget BR leksaker spår bland annat Karokemaskin och tv-spel och East Import, som levererar varor till dagligvaruhandeln, tror att en särskild pokerväska kommer bli väldigt efterfrågad i jul.
Aftonbladet har i år också gett sig in i diskussionen om årets julklapp. Tillsammans med Pricerunner lät tidningen sina läsare vara med och rösta fram vad de tyckte skulle bli årets hetaste julklapp. En mp3-spelare blev det överlägsna valet.
Absolut snabbast ut i julklappskriget var Realtid.se. Redan i september spåddes att 3G-mobilen blir årets populäraste julklapp. Stort avgörande bakom ansågs vara att operatörerna nu tjänar mer på 3G-kunderna än på gsm-kunderna.
I dag har det även etablerats webbsidor kring årets julklapp, exempel är aretsjulklapp.se och julklappstips.nu.
Som synes råder en het strid kring årets julklapp, men HUI ser inte några problem med den ökade konkurrensen.
– Vi ser inget problem, det är ändå vårt val som folk kommer ihåg, säger Emma Hernell.
David Larsson på IT-Research är däremot av en annan åsikt.
– För många är det självklart en lobbyverksamhet för att få folk att handla mer. Om man ska genomföra detta riktigt seriöst ska en helt oberoende organisation tillsammans med press göra utnämningen efter jul. Då vet man vad det verkligen är, så att det inte blir en bakmaskin, säger han.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.