Realtid

Handväskor för män hett mode

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 sep. 2007Publicerad: 12 sep. 2007

Försäljningen av herrhandväskor skjuter i höjden, enligt branschen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Trendiga män bär numera sina tillhörigheter i handväska – inte i portfölj eller plastpåse.

Några exakta siffror på hur mycket försäljningen av mansväskor har ökat finns inte hos Svensk Handel, men både leverantörer och detaljister är överens om att ökningen är betydande.

Björn Borg Bags har i år, jämfört med samma tidpunkt förra hösten, fördubblat sin försäljning av herrväskor. Företaget har samtidigt utökat sitt utbud av dem eftersom efterfrågan ökat kraftigt.

– Vi ser att väskaccessoaren kommer in i herrmodet nu, säger Alexandra Adler på Björn Borg Bags.

Även på Nordiska Kompaniet (NK) i Göteborg ökar både utbudet och försäljningen av herrhandväskor.

– Förut var det mycket portföljer men nu är det mer axelremsväskor för män som behöver ha pärmar och dator med sig. Det har kommit litet mindre väskor också. Dem vill man kanske inte ha till jobbet utan mer till vardags, säger Niko Järvikari, butiksbiträde på NK i Göteborg.

Hittills är det främst yngre män som köper handväskor.

Att manligheten skulle förändras bara för att fler män köper handväska tror inte Hillevi Ganetz, docent i genusvetenskap.

ANNONS

– Det handlar egentligen inte om några symboliska förskjutningar vad det gäller maskulinitet utan det handlar om att sälja fler prylar till män. Där finns det en jättemarknad vad det gäller kläder, makeup och skor, säger hon.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS