Påsken är i antågande och Handelsbarometern för mars månad visar en spirande optimism.
Handlarnas framtidstro stiger
Mest läst i kategorin
Det enligt Svensk Handel. Framtidsindikatorn som mäter handlarnas framtidstro, stiger med fem enheter.
Dagligvaruhandeln har de högsta förväntningarna på försäljningsutvecklingen för de tre närmaste månaderna, medan sällanköpshandeln är mer försiktig i sina bedömningar. Den senare påverkas av Riksbankens flaggade räntehöjning samt varningar för en möjlig bostadsbubbla, skriver Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Handlarna har också fått svara på vad olika högtider betyder för försäljningen. Julen rankas som nummer ett, och påsken som tvåa. Påsken är främst en mathögtid.
Trots de optimistiska tongångarna tror en majoritet av handlarna inte på några nyanställningar, varken i den egna butiken eller i detaljhandeln i stort.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.