Realtid

Halvfulla lastbilar hot mot miljön

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 maj 2007Publicerad: 15 maj 2007

Transportsektorn står för en fjärdedel av utsläppen av växthusgaser. Samtidigt är lastbilarna som kör på vägarna bara fyllda till hälften.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den salvan kommer från Patrick Nordin, en av grundarna till det snabbväxande Stockholmsföretaget Delego.

Bolaget har hittat en lösning på att effektivisera lastbilastransporterna genom att förmedla tomma utrymmen i lastbilar via internet.

Allt bygger på att företagen och de olika fraktbolagen anmäler sitt gods till Delegos databas. Där pusslas sedan godset ihop för att passa in på olika destinationer i Sverige. På så sätt ska lastbilarnas kapacitet utnyttjas bättre.

– Besparingarna är enorma för alla parter. Det skapar också ett mervärde för miljön, eftersom det krävs färre lastbilar för att utföra transporterna.

Bolaget startades år 2000. Med 35 miljoner kronor i friskt riskkapital byggdes det upp en helt ny datalösning.

Under 2006 förmedlade företaget frakter för 50 miljoner kronor.

– Vi är överbelamrade med arbete. I år blir det minst 70 miljoner och vi ökar från sex anställda till tio, säger Patrick Nordin till Realtid.se

År 2005 körde svenska lastbilar över två miljoner mil för att transportera 349 miljoner ton gods. Forskare vid Linköpings universitet håller just nu på att utarbeta matematiska modeller för planering av dagliga lastbilstransporter. En av forskarna i projektet är Myrna Palmgren.

ANNONS

– Med rätt metoder kan körsträckan minskas med 10 till 15 procent, säger hon till Realtid.se.

Studierna har gjorts ihop med skogsföretagen Sydved, Södra och Holmen skog.

Till hösten lanserar Kistaföretaget Info24 något som liknar en fraktbörs. Siktet, precis som med Delego, är att alla ska tjäna pengar på att utnyttja lastutrymmet i lastbilarna maximalt.

Info24 ska vara en neutral aktör som inte favoriserar någon part, berättar företagets vd Björn Sabel.

Företag och åkerier att kunna anmäla sitt gods till en internetbaserad plattform där godset paras ihop. Men Info24 kommer också inkludera en gps-lösning i sitt system. Det ska ge koll på var lastbilarna befinner sig och även kunna larma om trafikstockningar. Åkerier har möjlighet att få bilder från trafikkameror i hela landet.

Info24 har arbetat med plattformen i ett år och använder nu fyra åkerier och totalt 300 lastbilar som testpiloter.

Projektet sker i samarbete med Vägverket och den regionala åkeriföreningen ABC-åkarna med 1.400 medlemmar i Stockholm.

– Jag tror stenhårt på det här. Det passar i hela landet. Som det ser ut i dag sitter åkerierna på sin kammare utan att se möjligheterna att samverka med sina konkurrenter, säger Björn Sabel.

ANNONS
Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS