Mer än en miljon spelare har redan förbeställt Halo 3 och lika många till kommer att köa utanför spelbutiker världen över under nattten mot onsdag när spelet släpps.
Halo ska rädda Xbox - för tredje gången

Mest läst i kategorin
Under natten mot onsdag släpper Microsoft Halo 3 – onlinespelet som ska få gamers att för en stund glömma Nintendo Wii och Playstation 3 och sätta en Xbox 360 högst på önskelistan.
Lanseringen av Halo 3 är en av årets stora händelser i spelvärlden. Idag måndag drar kampanjen igång med TV-spottar i TV3, TV6 och Kanal 5 under tre veckor. En höjdpunkt inträffar redan på onsdagen, då Radiosymfonikerna(!) ger en konsert med Halomusik i Berwaldhallen tillsammans med bland andra Backyard Babies.
Enligt prognoserna kan spelet, likt sina föregångare, slå årets kassarekord för förstadagsförsäljning. När Halo 2 släpptes i november 2004 såldes 2,4 miljoner spel under första dygnet. Bruttointäkterna på ca 125 miljoner USD (motsvarande ca 840 miljoner kronor) överträffade t.o.m. premiären för det årets filmsuccé ”Pirates of the Caribbean” och var den dittills största dagskassan i nöjeshistorien.
Men precis som för filmbranschen är premiären inte allt. För spelbranschen är det avgörande att sälja konsoler, den plattform som knyter spelarna till ett visst utbud av spel och onlinetjänster. Det var därför Microsoft köpte speltillverkaren Bungie året innan man lanserade den första generationen av sin Xbox.
Bungie Studios började göra videospel redan 1991, först för Mac och senare också för PC. Under 1990-talet gjorde de succé med spelen Marathon och Myth, som förnyade first-person-shooter-genren genom att också ha en intrig och ställa krav på taktisk skicklighet. Dessutom kunde spelen spelas i nätverk, både lokalt och över Internet.
I början av 1999 demonstrerade Bungie sitt nya spel Halo på Apples årliga Macworld-mässa. Några månader senare hade Microsoft köpt företaget och lagt om produktionen för Xbox. När den nya spelkonsolen debuterade i november 2001 var Halo dragplåstret som skulle visa sig bli en ”killer app” i konkurrensen med Playstation 2.
Och det gällde än mer uppföljaren Halo 2, som släpptes i november 2004. Mer än 1,5 miljoner spel var förbeställda bara i USA – hela 2,4 miljoner spel såldes under första dagen. Till dags dato är man uppe i över 9,2 miljoner, vilket är mångdubbelt mer än något annat Xbox-spel (om man undantar föregångaren, som sålts i 5 miljoner kopior). Dessutom spelas det fortfarande av miljoner, vilket är ovanligt i en bransch där de flesta titlar har en livslängd på kanske ett halvår.
När det nu är dags för det tredje spelet i serien – som givetvis har fler vapen och fordon, nya miljöer och fler möjligheter, bättre ljud och grafik etc – hoppas tillverkarna förstås att succén ska upprepas. Det kan behövas – trots allt har Xbox bara gått med vinst ett enda kvartal sedan starten 2001 – det då Halo 2 släpptes.
Men konkurrensen har hårdnat sedan dess. Nya plattformar som Playstation3 och Nintendo Wii, onlinesuccéer som The Sims och World of Warcraft, communities som MySpace, Facebook och Second Life – frågan är om spelarnas tid räcker till? När Microsoft uppger att man globalt har en miljon förbeställningar av Halo 3 gör man förstås ingen stor sak av att det är långt färre än senast.
Michael Nordvall
frilansjournalist