Realtid

H & M köper Weekday och Monki

administrator
administrator
Uppdaterad: 06 mars 2008Publicerad: 06 mars 2008

UPPDATERAD Hennes & Mauritz köper det privatägda modeföretaget Fabric Scandinavien som driver butikskedjorna Weekday och Monki.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Fabrics dotterbolag Weekday Brands designar, producerar och bedriver grossistförsäljning av ungt mode. Det största egna varumärket är Cheap Monday som främst är ett jeanssortiment. Den första kollektionen kom 2004 och blev en omedelbar succé. Jeansen gick lite mot strömmen, främst genom att vara billigare än de flesta andra.

Förvärvet kommer att hjälpa Fabric Scandiavien till snabbare etableringar i ännu fler storstäder och länder, enligt H & M:s vd Rolf Eriksen.

– Här handlar det inte om att rationalisera, utan om att expandera, säger han.

Eriksen säger att affären handlar om att köpa kreativitet som kan kombineras med H & M:s organisation. Han räknar med att köpet kommer att synas i räkenskaperna för andra kvartalet.

H & M köper 60 procent av aktierna för 564 miljoner kronor kontant. I avtalet ingår också möjlighet/skyldighet att köpa resten av aktierna inom tre till fem år.

– Jag tror att den här nyheten överraskade alla. H & M är ju inte direkt ett bolag som ägnat sig åt förvärv annat än i syfte att komma åt lokaler. Men det är en överraskning i positiv bemärkelse, säger Rolf Karp, analytiker på Öhman fondkommission.

Den främsta orsaken till köpet är de senaste årens framgångar för små svenska jeansmärken, tror han.

– Man kan nämna WE, Acne, J Lindeberg och Filippa K. Kanske ser man en möjlighet att utveckla den kedjan ytterligare och det kan man naturligtvis göra med H & M:s muskler, det råder det ingen tvekan om.

ANNONS

Fabric Scandinaviens vd Lars Karlsson kallar i ett pressmeddelande H & M för ett ”fantastiskt företag” och säger att de delar samma värderingar.

Men han understryker att Fabric-koncernens produkter inte kommer att finnas i H & M:s butiker.

– Det är viktigt att vara lojal mot sitt eget varumärke, säger Lars Karlsson.

I nuläget är inga kreativa korsbefruktningar planerade – det vill säga Fabrics designers kommer inte att jobba med H & M:s och vice versa.

– Men vi kan inte utesluta det på lång sikt, säger Fabric Scandinaviens vd Lars Karlsson.

Omsättningen för Fabric Scandinavien väntas under räkenskapsåret 2007/2008 bli cirka 400 miljoner kronor, enligt ett pressmeddelande från H & M. Bolaget kommer att drivas vidare som ett fristående dotterbolag inom H & M.

Anställningsförhållandena för de omkring 300 anställda påverkas inte av affären.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS