Realtid

Grönt ljus för Hongkongs jättebro

administrator
administrator
Uppdaterad: 03 mars 2008Publicerad: 03 mars 2008

Konstruktionen av ett av världens mest ambitiösa broprojekt har nu fått klartecken från Hongkong, Macao och den kinesiska provinsen Guangdong.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Den närmare 30 kilometer långa bron kommer att koppla ihop Hongkong på den östra sidan av pärlflodsdeltat med Macao och i väster Zhuhai. Tanken är att det ska skapa en snabb ekonomisk utveckling av regionen, uppger Financial Times.

Resetiden mellan Zhuhai, i Guangdong, och Hongkong beräknas kortas från dagens tre timmar till runt 20 minuter.

Bron ska enligt planerna vara klar 2010. Prislappen är satt till 47 miljarder kronor.

De tre regeringarna blir ansvariga för alla avvikelser mellan investeringar av det konsortium som vinner anbudet att bygga bron och konstruktionskostnader. Baserat på beräknade ekonomiska fördelar som bron väntas ge städerna, bidrar Hongkong med 50,2 procent av underskottet, Guangdong 25,1 procent och Macao 14,7 procent.

Men projektet har också kritiserats för sin miljöpåverkan. Bland annat lever en sällsynt delfinart i deltat och kritiker varnar för att deras fortlevnad kan bli störd av konstruktionsarbetet.

Hongkong-listade Hopewell Holdings har sagt att bolaget överväger att lämna ett bud på brobygget.

I början av 2000-talet planerade Italiens premiärminister Silvio Berlusconi att bygga en bro från fastlandet till Sicilien. Skanska var med och slogs om uppdraget. Messinabron skulle bli 3,3 kilometer lång och världen längst hängbro. Kostnaderna beräknades till cirka 50 miljarder kronor. För två år sedan stoppade den nytillträdde premiärministern Romano Prodi bygget. Då kallades broplanerna ”det mest vansinniga beslutet på 100 år”.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS