Facebook är snart ensamma om att inte hänga på lanseringen av Google OpenSocial – en byggsats för sociala nätverkssajter.
Google värvar MySpace
Mest läst i kategorin
Efter att Microsoft snuvade Google på möjligheten att gå in som ägare i Facebook har Google raskt lanserat sin plan B.
Google presenterade sitt svar på Facebook i går – ramverket OpenSocial, ett antal funktioner som programmerare kan använda som legobitar för att bygga egna programsnuttar.
När Facebook i våras släppte liknande funktioner exploderade kreativiteten och antalet användare steg raskt till 50 miljoner. Men funktionerna fungerar bara på Facebook. Googles funktioner fungerar för alla som ansluter sig.
Bebo, LindedIn, Hi5 och en rad andra nätverk har redan anslutit sig. Därmed har Google samlat på sig 100 miljoner användare – dubbelt så mycket som Facebook.
Med MySpace dubbleras antalet anslutna medlemmar igen – till 200 miljoner.
Eric Schmidt och Chris de Wolfe, vd för Google respektive MySpace, sa under en presskonferens i går att företagen förberett avtalet under ett års tid.
Googles aktie slog börsrekord när nyheten om OpenSocial läckte ut. Företaget värderas nu till 1.400 miljarder kronor, en fördubbling på ett års tid. Sveriges högst värderade företag klädjätten H&M med 350 miljarder. Telkombolaget Ericssons börsvärde stannade efter vinstvarningen nyligen på 300 miljarder.
Med OpenSocial gör Google anspråk på att nå ut till alla sociala nätverk på hela internet – även till Facebooks användare. Men Facebook har inte visat några tecken på att vilja samarbeta, och Google har inte heller bjudit in Facebook.
De många hemmaprogrammerare som hjälpt till att göra Facebook intressant för användarna lockas nu att inte begränsa sitt verk till Facebook. Meningen är att deras skapelser ska kunna spridas fritt på alla sajter med hjälp av OpenSocial.
Ett viktigare test blir om användarna tycker att det tillför något till upplevelsen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.