En ny pusselbit kring Googles YouTube-köp faller på plats...
Google satsar på tv-apparat för YouTube
Mest läst i kategorin
Nätdominanten ska sälja en tv som visar internet-innehåll som foton och videor. Google Inc har tagit fram den hypermoderna tv-apparaten i tandem med japanska Matsushitas Panasonic-enhet. Det skriver Reuters.
TV:n, som lanseras i vår, visar internetinnehåll som videor och fotografier. Något som bör öka trafiken till Google-ägda videosajten YouTube och likaledes Google-ägda fotosajten Picasa Web Albums.
Panasonic Consumer Electronics vice president Merwan Mereby säger i ett meddelande att samarbetet är ett exempel på bolagets ”satsning på att leda internets naturliga utveckling och förlänga den till high definition-televisionen.”
Matsushita är världens ledande plasma-tv-tillverkare men satsar sedan i fjol även stort på LCD. Tidigare har bolagets strategi varit att satsa på plasmaskärmar när det handlar om tv-skärmar större än 37 tum.
På prylmässan CES i Las Vegas avtäckte Matsushita i går vad bolaget påstår är världens största plasma-tv. Eller vad sägs om 150 tum?
I fjol lanserade Matsushita en tv på 103 tum, som bolaget säger sålt i 3.000 exemplar.
150-tummaren kommer att finnas på marknaden 2009. Priset är ännu oklart och skärmen kommer antagligen främst att användas för reklam.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.