Realtid

GM tror på lönsamt Saab

administrator
administrator
Uppdaterad: 02 mars 2010Publicerad: 02 mars 2010

Chefen för General Motors Europa, Nick Reilly, medger att GM inte gjorde tillräckligt för att få Saab lönsamt.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu tror han att det finns potential för Saab att lyckas. Och därmed chans för GM att få tillbaka en del av de miljarder det kostat att få affären i hamn.

På bilsalongen i Genève, som smygstartade på måndagen när många tillverkare passade på att repetera inför tisdagens presskonferenser, finns de forna GM-syskonen Saab och Opel sida vid sida. Men de formella banden är kapade.

Nu när bläcket har torkat på köpeavtalet med Spyker Cars pratar Nick Reilly om GM:s tillkortakommanden.

”Jag tror att Saab är mer lämpat för ett företag som kan fokusera hundra procent av sin tid på ett mindre varumärke, jämfört med GM som typiskt sett haft volymmärken. Vi kunde inte avsätta tillräckligt med tid, resurser och engagemang från ledningen för att få Saab framgångsrikt. Men Saab Spyker kommer att vara fokuserade på allt detta till hundra procent.”

Tog det er 20 år att komma på det?

”Nej, inte riktigt. Det tog ganska lång tid särskilt med tanke på att vi förlorat pengar under flera år, så det borde ha gått snabbare, men det är som det är.”

Tror du att Saab kan bli lönsamt?

”Ja, det tror jag. Det gäller att ha kontroll över kostnadsstrukturen. Nu blir Saab ett enklare företag än när det var inom GM, vilket kommer att underlätta. Man startar utan skulder och med en bra produkt så jag ser inte varför Saab inte skulle kunna bli lönsamt. Man har ett enastående arv från flyget och en oerhört lojal kundkrets.”

ANNONS

Ett Saab som tjänar pengar skulle ge GM tillbaka en del av kostnaderna man har haft för affären eftersom GM har fått preferensaktier i Saab Spyker som en del av uppgörelsen.

Saabs förlust i fjol var 4 miljarder kronor enligt en preliminär balansräkning. GM har fortsatt att betala alla leverantörer. Vid ackordsuppgörelsen i somras hade Saab skulder påöver 10 miljarder kronor, där GM tagit över nästan allt och efterskänkt 75 procent.

GM har också lovat stå för kostnaderna för verktygen till nya Saab 9-5. Enligt Nick Reilly är de värda över 200 miljoner euro (cirka 2 miljarder kronor). Totalsumman för att sälja Saab landar pååtskilliga miljarder.

”Det kostar oss en hel del, men vi föredrar mycket hellre att använda våra pengar på det sättet än att lägga pengar på en avveckling”, säger Nick Reilly.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]