General Motors Europachef Carl-Peter Forster målar upp en mycket ljus framtid för dotterbolaget Saab Automobile.
GM: Ljus framtid för Saab


Målet för Saab är att sälja minst 150.000 bilar per år. Forster räknar då med att Saab kan bli långsiktigt lönsamt.
– Saab är viktigt för oss. Det är ett premiummärke och den marknaden växer fortfarande kraftigt, sade Forster i ett tal under Stora Bildagen i Upplands Väsby.
Han prisar också Saabs satsning på etanolmotorer och framhåller att miljöprofilen blir allt viktigare för biltillverkarna. Forster lovar också att fabriken i Trollhättan ska fortsätta att ha en produktion på samma nivå som i dag.
Saabs nya bilmodell 94X, som är liten stadsjeep, kommer däremot inte att ha någon miljövänlig motor när den lanseras. Saabchefen Jan Åke Jonsson försvarar det med att det är så marknaden ser ut just nu. I Sverige kommer det främst att vara dieselmotorer som gäller för den nya bilen liksom för den nya värsta konkurrenten Volvo XC60.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.