Amerikanska Navistar har hittat ett kryphål för att kringgå de nya, dyra miljöreglerna för lastbilsmotorer i USA som nu belastar Volvo tungt.
Fulspel från Volvos USA-konkurrent
Mest läst i kategorin
En branschexpert berättar för Realtid.se om Navistars agerande.
Direkt skrev under onsdagsmorgonen att Navistar presenterat resultatrapport för sitt senaste kvartal november 2009-januari 2010.
Resultatet var sämre än väntat.
Bolagets resultat blev 0,23 dollar per aktie för kvartalet november 2009-januari 2010, medan analytikerna räknat med 0,85 dollar enligt Bloomberg.
Omsättningen för kvartalet blev 2,8 miljarder dollar, medan analytikerna där räknat med 3,2 miljarder dollar enligt Bloomberg.
Navistar räknar med att det kommer att säljas 195.000-210.000 fordon på totalmarknaden (USA och Kanada) under ettårsperioden november 2009-oktober 2010.
Det är lastbilar i de amerikanska klasserna 6-8 samt skolbussar.
Navistar är en av de största konkurrenterna på lastbilar i Nordamerika, och är större än Volvo på den marknaden.
Navistar har alltid haft högsta möjliga marknadsandel som mål.
Men bolaget har drabbats av problem för de har ingen motor som klarar de nya amerikanska miljökraven US10.
Därför lär det vara så att Navistar utnyttjar en möjlighet som finns att ”förproducera” en massa motorer som bara uppfyller de gamla miljökraven.
Navistar klarar
nämligen inte av den nya motorutvecklingen så bra utan att finansiera det med nya lån.
Så de har valt att bygga upp ett lager av gamla motorer, vilket är tillåtet enligt ett kryphål.
De nya reglerna innebär att alla lastbilsmotorer tillverkade från och med den 1 januari 2010, måste klara de nya miljökraven.
Men motorer som är tillverkade dessförinnan, behöver inte uppfylla de nya reglerna.
Navistar har därför satsat stort på att tillverka mängder av gamla motorer som de lagt i lager.
Deras mål är nu att de gamla motorerna ska räcka åtminstone till i höst till de nya lastbilar som bolaget säljer.
Är det att betrakta som ”fulspel” i branschen från Navistars sida?
– Det tror jag att de andra bolagen i branschen tycker, säger en branschexpert.
Navistars konkurrenter har lagt ner oerhört stora summor på att utveckla motorer som klarar de nya miljökraven.
USA har världens tuffaste miljökrav, men uppfattningen är nu att landet ser mellan ögonen och tillåter en inhemsk spelare att kringgå reglerna.
I och för sig kan Navistars knep bara vara tillfälligt eftersom deras gamla motorer som nu lagts på lager, bara kommer att räcka till och med i höst.
Men effekten blir särskilt kännbar nu för konkurrenterna eftersom det alltid brukar bli en stor nedgång på lastbilsmarknaden när nya miljökrav börjar gälla.
Så var det år 2002 och 2007, och väntas även bli fallet 2010.
Det normala är att kunderna köper på sig lite extra av de billigare lastbilarna innan nya regler träder i kraft, och därefter ”dör” försäljningen en tid.
Och nu har konjunkturen även varit svag så att det inte ens varit en särskilt stor ”förköps-effekt” i fjol.
Efterfrågan ligger ändå på så låga nivåer. I Nordamerika ligger lastbilsefterfrågan på den lägsta nivån sedan 30-40 år.
Man får gå tillbaka till 1982 för att hitta lika låga nivåer.
Volvo har för sin del gett prognosen att totalmarknaden för tunga lastbilar i Nordamerika (klass 8-lastbilar, det vill säga från 16 ton och uppåt), väntas öka med 20-30 procent i år.
Med Volvos definition ingår USA, Kanada och Mexiko i Nordamerika.
Volvo har lastbilsvarumärkena Volvo och Mack i Nordamerika. För mindre lastbilar har Volvo i Nordamerika även Nissan Diesel som numera heter UD Trucks där UD står för ”Ultimate Dependability”.
Tyska jätten Daimler som äger Mercedes har det amerikanska lastbilsmärket Freightliner.
Bland lastbilskonkurrenterna i Nordamerika finns även Paccar som har varumärkena Petebuilt och Kenworth.
Snacket i branschen om Navistar är just att Navistar jagar marknadsandelar, men har problem med att uppfylla US10-kraven.
Historiskt sett fanns det tidigare många fler oberoende lastbilstillverkare i USA, men nu är Navistar den enda som finns kvar.
De andra har försvunnit eller gått upp i andra koncerner.
Det har även funnits separata motortillverkare som Detroit Diesel som numera köpts av Daimler.
Där finns även Cummins som enbart gör motorer.
Caterpillar gjorde även lastbilsmotorer, men har dragit sig ur. De hade egna idéer om hur en lastbilsmotor ska vara, men fick jätteproblem när nya miljöregler tidigare infördes.
Tidigare var det mycket så i USA att lastbilskunderna – åkerierna – plockade ihop delar från olika tillverkare till sin ”favoritlastbil”.
Men det går inte längre eftersom kraven är så tuffa. Man kan inte göra så. Marginalerna eller ”toleransen” är så liten för att få alla delar att passa ihop, vilket gör att det inte funkar att ”plockar lite här och där”. Allt måste vara optimerat i en helhet.
Redan inför skärpningen av miljökraven i USA förra gången år 2007 gjorde Volvo utförliga tester i sina lab i Göteborg.
Då var toleranserna så små, och det var så små nivåer man behövde mäta, att Volvo till och med fick rena kontorsluften för att det skulle gå.
Det var så små nivåer. Det räckte att en motor släppte ut minsta lilla för mycket, så godkändes den inte för US07.
Och enligt de nya US10-reglerna innebär kraven att motorerna måste vara 90 procent renare ändå.
Det innebär att en lastbil som uppfyller US10-kraven, blir 100 gånger renare än för bara 7-8 år sedan.
Alla giftiga utsläpp kommer i praktiken att vara bortrensade nu, och det enda som finns kvar är koldioxid-utsläppen.
Det blir detsamma i Europa då de nya Euro6-reglerna införs år 2013.
Hela Volvo (ej personbils-Volvo som är på väg att säljas från Ford till kinesiska Geely) hade intäkter kring 220 miljarder kronor år 2009.
Det är det intäktsmässigt klart största företaget i Sverige, motsvarande cirka två gånger Ericsson.
Härav svarade lastbilarna för intäkter kring 140 miljarder.
Och av lastbilarna svarade Nordamerika ”bara” för drygt 20 miljarder.
Exempelvis var Asien under fjärde kvartalet 2009 en klart större region än Nordamerika för Volvo-lastbilarna.
Även för helåret 2009 svarade Asien för intäkter på 27 miljarder kronor för Volvos lastbilar, vilket alltså är klart större än Nordamerika.
Och för hela Volvo-koncernen inklusive övriga affärsområden svarade Nordamerika för intäkter på 37 miljarder kronor helåret 2009, medan Asien svarade för 45 miljarder kronor.
Många tror felaktigt att Volvo är USA-beroende, men det är alltså svårt att säga om man ser siffrorna.
Även om Navistar är stort på lastbilar i Nordamerika, är Volvo totalt sett mycket större.
Navistar är värt motsvarande drygt 20 miljarder kronor på New York-börsen, medan Volvo är värt över 140 miljarder kronor på Stockholmsbörsen.
Navistar-aktien hade en topp på nästan 80 dollar så sent som sommaren 2008, men föll sedan till kring 15 dollar i november 2008.
Därifrån har den återhämtat sig till nuvarande kursnivå kring 40 dollar.
Volvo-aktien hade en topp kring 150 kronor sommaren 2007, och föll sedan till cirka 30 kronor i november 2008.
Därifrån har den återhämtat sig till nuvarande nivå på 60-70 kronor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.