Veolias talesman på huvudkontoret utanför Paris säger till Realtid.se att man för diskussioner med SL:s styrelse inför upphandlingen: "Vi hoppas kunna övertyga dem om att Veolia inte är ett monster."
Fransmännen slår tillbaka: "Veolia inget monster"
Mest läst i kategorin
FRANKRIKE – Vi för just nu en dialog både med Dahlberg och med svenska organisationer om den här frågan.
Informationsavdelningen på Veolia Transports huvudkontor i Nanterre utanför Paris meddelar för övrigt att företaget just nu inte gör några uttalanden om det omdiskuterade spårvagnsbygget. Veolia ingår alltså i ett konsortium, som håller på att bygga och senare ska sköta en 13 kilometer lång spårvagnslinje som sammanbinder västra Jerusalem med judiska bosättningar på områden, som är ockuperade av Israel. Både Lars Dahlberg, som sitter i SL:s styrelse och föreningen Diakonia hävdar att Veolia kränker internationell rätt genom projektet.
Lars Dahlberg anser alltså att detta är ett argument för att utesluta Veolia från upphandlingsförhandlingarna om vem som under de kommande tio åren ska sköta tunnelbanan i Stockholm.
Men bygget har också mötts av protester i Frankrike.
Motivet till att Veolia Transport inte vill tala om saken är enligt företaget, att det just nu pågår en rättslig process kring den här affären.
Den fransk-palestinska organisationen AFPS stämde redan i februari 2007 både Veolia och Alstom för att för att de deltar i projektet. Senare har också den palestinska organisationen PLO sällat sig till de klagande.
De hävdar också att spårvagnslinjen befäster de judiska kolonierna, som har förklarats illegala av FN.
Rättegången har dragit ut på tiden på grund juridiska spetsfundigheter. I februari ska parterna återigen träffas. Men då ska den franska domstolen först ta ställning till om den överhuvudtaget har befogenheter att döma i ett sådant här fall.
– Vi tror inte att en fransk domstol kan förbjuda oss att delta i projektet. Men i väntan på svaret vill vi inte kommentera frågan, säger man hos Veolia Transport.
Hos AFPS säger man att oavsett vilket, har processen i alla fall bidragit till att väcka en debatt om franska företags aktiviteter i området.
Även om Veolia i dagsläget vägrar att tala om affären har företagsledningen tidigare försvarat sig offentligt.
Veolia har bland annat pekat på att de palestinska myndigheterna har varit sena med att opponera sig mot bygget. På Veolias hemsida publiceras också en enkätundersökning gjord bland de palestinska invånarna som bor i närheten. Enligt företagsledningen är 81 procent av de tillfrågade positiva till spårvagnsbygget, eftersom det skulle betyda snabbare transporter även för dem.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.