Peugeot och Mitsubishi kommer inte att bli delägare i varandra.
Fransk-japansk allians i stöpet
Mest läst i kategorin
Det är Financial Times som skriver om de spruckna planerna.
Bolagen hade för avsikt att ingå en nära allians med delägarskap i varandra, men har nu valt att låta det förbli vid vissa samarbeten.
Beslutet fattades sedan de högsta cheferna träffats i samband med bilmässan i Genève.
”En allians var inte det rätta med nuvarande förutsättningar”, uppger bolagen i ett utlåtande enligt FT.
Ändå har samtalen pågått i flera månader.
Peugeot-chefen Philippe Varin uppger enligt FT att Peugeot varit oroliga för att få sänkt kreditbetyg om Peugeot skulle köpt in sig i Mitsubishi.
Det ska ha varit den bakomliggande orsaken till att alliansen med Mitsubishi inte blev av.
Intrycket är att det är Varin som varit tuff i förhandlingarna och avblåst projektet.
– Jag har hela tiden varit tydlig med vår situation, säger han enligt FT.
– När det gäller vår skuldnivå och möjlighet att låna pengar, måste fokus vara att bibehålla vår finansiella hälsa.
Parterna samarbetar sedan tidigare inom vissa områden, och åtminstone har beslut nu fattats om att dessa samarbeten ska breddas.
Peugeot och Mitsubishi, samarbetar om jeepar och elbilar, och de ska bygga en gemensam fabrik i Ryssland.
Det var i december som bolagen förde på tal att de kan komma att ingå en ägarallians.
I samband med det talade de även om utökade samarbeten i form av gemensamma bilmodeller, och samordnadning av inköp och försäljning.
Volvo Personvagnar har tidigare samarbetat med Mitsubishi, under ledning av Dan Werbin som berättat utförligt om hur det gick i en intervju.
Peugeot heter egentligen PSA Peugeot Citroen och inkluderar alltså numera även Citroen.
Hela PSA är värt knappt 50 miljarder kronor på Paris-börsen enligt Bloomberg, vid gällande börskurs kring 20 euro.
Aktien hade en topp kring 65 euro sommaren 2007, för att sedan falla till 11-12 euro kring årsskiftet 2008/2009 varifrån den återhämtat sig till nuvarande nivå.
Mitsubishi Motors är börsnoterat på Tokyobörsen, där aktiekursen föll 10-11 procent under torsdagen.
Hela bolaget är värt drygt 50 miljarder kronor på börsen.
Aktiekursen hade en topp på 330-340 yen under hösten 2005, och var nere i nästan 100 yen under finanskrisen hösten 2008.
Nu har den återhämtat sig något till nuvarande nivå kring 118 yen.
Peugeot är Europas näst största biltillverkare, och den sjunde största i världen.
Mitsubshi Motors är Japans sjätte största biltillverkare, och den sjuttonde största i världen.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.