Nu har superjumboplanet Airbus A380 varit uppe i luften.
Framtidens flygplan har lyft från marken
Mest läst i kategorin
Flugit med passagerare och allt. Dubbeldäckaren har haft otur hittills men i går var det dags.
När Airbus lyfte från designerskrivbordet för ett decennium sedan var planerna minst sagt högtflygande. Affärer, gym, duschar, dagis och andra luxuösa detaljer skulle göra Airbus-bjässen till luftens motsvarighet till kryssningsfartygen.
A380 kommer att börja flyga kommersiellt åt Singapore Airlines i oktober, skriver Times. Den urprungliga starten var planerad för två år sedan men en rad produktionsproblem satte käppar i hjulen. Bland annat har installationen av tusentals meter kabel var mycket problematisk.
Varje dubbeldäckarflyg har mer än 500 kilometer kablar. Förseningen kommer att kosta Airbus över 45 miljarder kronor.
Än så länge har Airbus fått in beställningar på 166 plan men det krävs att bolaget säljer 420 stycken för att göra någon profit.
British Airways överväger fortfarande om bolaget ska köpa in planet. Virgin har skjutit upp inköpet till 2013. Ändå tror branschbedömare att Heathrow kommer att se sina första A380 på landningsbanan redan nästa år, och att den flygplatsen kommer att vara A380-tätast i världen.
Airbus A380 marknadsförs som ett grönare alternativ. Superjumbon slukar 2,9 liter bränsle per 100 passagerare och kilometer. Ett normalt passagerarplan slukar 5 liter.
519 säten fanns det på gårdagens premiärflyg. Airbus har fått klartecken om att de kan plocka in 853 passagerare och en förlängd version skulle kunna rymma uppemot 1000 resenärer.
Timo Kangas
Telefon: 08 545 871 34
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.