Annonsörers förtroende för sajten sjunker.
Frågetecken inför Facebooks notering
Mest läst i kategorin
Måndagen den 7 maj drar Facebooks ledning ut på slutpitch inför den kommande noteringen den 18 maj, skriver The Wall Street Journal.
Facebooks talespersoner ska övertyga annonsörer och investerare från öst till väst att den kommande noteringen på 100 miljarder dollar är i linje med företagets omsättning och utveckling.
Men flera frågor väcks nu mot Facebooks sätt att beräkna sajtens marknadsföringsvärde.
Kia Motors har varit annonsörer på Facebook sedan 2009 och tvivlar allt mer på det sociala mediets räckvidd och potential.
– Frågan med Facebook som med många andra sociala medier är: ”Vad får vi för våra pengar?”, säger Michael Sprauge, vice marknadschef på Kia Motors North America.
Senaste kvartalsrapporten från nätverkssajten övertygade inte inför noteringen. Annonsintäkterna steg med 37 procent till 872 miljoner dollar, jämfört med samma period för ett år sedan. Men sjönk samtidigt 7,5 procent, jämfört med det sista kvartalet 2011.
Sett till annonsintäkterna innebär en värderingen om 100 miljarder dollar att sajten värderas till 33 gånger de årliga annonsintäkterna.
En hissnande siffra jämfört med exempelvis Google som har en värdering på 5,5 gånger de årliga annonsintäkterna.
Även WPP, världens största annonsföretag riktar kritik mot Facebook.
– Klienter, för första gången någonsin, börjar allt mer ifrågasätta hur Facebook mäter annonsernas inverkan, säger Martin Sorrell, vice vd på WPP.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.