Trots tecken på vikande konjunktur så verkar svenskarna fortfarnade ha ett sug efter lyxvaror.
Fortsatt drag i lyxhandeln
Mest läst i kategorin
Fjolåret innebar nya försäljningsrekord för såväl Lamborghinibilar som champagne, konst och antikviteter.
Carl Aspenberg, bilhandlare på exklusiva Strandvägen i Stockholm, är påtagligt nöjd med försäljningsåret 2007, som var det överlägset bästa sedan starten 2003. Totalt såldes 57 bilar av märkena Lamborghini och Bentley. Bilarna kostar runt två miljoner kronor styck, lite beroende på modell och utrustning.
Och efterfrågan består, även efter de senaste månadernas finansiella turbulens.
– I vår kundstock så finns det en stor del som är förhållandevis okänsliga för konjunkturen. Det finns ett intresse och en drivkraft och man handlar den här typen av produkt ändå, säger Carl Aspenberg.
Inte heller hos anrika auktionshuset Bukowskis är någon lågkonjunktur i sikte. Enligt vd Carl-Gustaf Petersén är efterfrågan på konst och antikviteter fortfarande långt större än utbudet. För att samlarna ska skrämmas bort krävs tydligare tecken på nedgång, säger han och minns finanskrisen i början av 1990-talet:
– Då gick branschen ner på knä.
När det är goda tider vill vi också dricka gott. Systembolagets senaste statistik visar att försäljningen av dyra alkoholdrycker formligen exploderade under fjolåret och ingen avmattning går att uttyda.
– Det är champagne, olika former av prestigesprit som finns i begränsade upplagor, samt vin från de stora kända vindistrikten, säger Patrik Sandberg, butikschef för Systembolaget på Regeringsgatan i Stockholm – som har ett stort sortiment av exklusivare varor.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.