Realtid

Första pr-byrån i virtuella världen

Olle Blomkvist
Uppdaterad: 08 aug. 2006Publicerad: 08 aug. 2006

<pufftextlänk>Text 100 blir första PR-firman den virtuella 3D-världen. Den 21 augusti öppnar firman ett kontor i online-samhället Second Life.</pufftextlänk> "Vi vill bygga broar mellan den verkliga världen och den virtuella och vi ser en marknad bland Second Lifes 350.000 medlemmar," säger företagets vice vd Georg Kolb till Realtid.se.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

NEW YORK Tredimensionella online-spel som Warcraft lockar sex miljoner spelare från hela världen, vilket gjort att annonsörer börjat uppmärksamma dem. Vad är det som säger att man inte kan placera en annons eller en produktplugg i Warcrafts virtuella värld lika väl som man kan göra det i populära filmer? Onlinevärlden Second Life har kanske mer med Sims samhällsbyggare att göra än med sina krigiska kusiner, men kan vara just detta som förklarar intresset för att öppna butiker och nu även pr-byråer i sådana onlinesamhällen.

Den 25 år gamla pr-byrån Text 100 jobbar framförallt med klienter inom tekniksektorn, däribland IBM, vilket till en del förklarar varför man inte drar sig för att pröva lyckan i den virtuella världen. Företaget har redan byggt upp en virtuell mötesplats på en ö man köpt för verkliga pengar.

Nyligen hölls en paneldebatt mellan sex avatarer (digitala 3D-figurer som representerar spelaren/deltagaren i den virtuella världen) inför inbjudna gäster. Georg Kolb säger att de ser Second Life som nästa steg i utvecklingen av nya webbmiljöer, vid sidan om bloggar, wikis och P2P-plattformar (peer-to-peer, som till exempel Grokster, Limewire och Groove Networks).

– Vi rör oss bort från en modell där man trycker ut innehållet till en mer interaktiv miljö där mer innehåll genereras av klienterna, säger han och tillägger att 3D-miljön är mycket mer intagande och visuell.

– Detta är ett sätt att möta publikens fragmentisering. Vi kan använda denna plattform för att skapa bättre onlinemöten, både för interna möten och träningsprogram. Man kan integrera både video- och powerpointpresentationer och visa upp produkter i 3D online, säger han.

Virtuella världar är ingenting nytt. De började som textbaserade virtuella världar (MUDs och MOOs,) för att sedan bli alltmer realistiska tredimensionella grafiska världar. Svenska Ericsson var till exempel med och backade upp isländska Oz.coms virtuella 3D-värld 1999, men de flesta tidiga försöker stupade på brister i design (det var lätt att ramla av världen eller fastna i en vägg) och otillräcklig hårdvara/bandvidd.

Georg Kolb medger att det är en relativt tekniskt orienterad grupp som botaniserar Second Life, men ser den ändå som en kanal till intressanta nischer.Onlinesamhället växer dessutom snabbt, enligt en del uppskattningar med 15 procent per månad. Det är enligt Kolb inte omöjligt att Second Life nästa sommar har 3,5 miljoner deltagare.

Handeln på Second Life sköts med Linden dollars, men Text 100 föredrar definitivt att få betalt i US dollars från sina klienter för de tjänster pr-byråns nya virtuella kontor levererar.

ANNONS

Man kan fråga sig vad som hindrar virtuella pr-byråer från att hyra avatarer som jobbar med pr i smyg, ungefär som när företag betalar bloggare för att puffa för produkter och tjänster. Georg Kolb tror inte att det är en bra väg att gå.

– Jag tror att man måste vara väldigt försiktig här och inte spela under täcket. Det är bäst att öppet deklararera om det finns intressekonflikter, annars riskerar man pr-bakslag, säger han.

Hans Sandberg

korrespondent New York

[email protected]

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS