Realtid

Försäljningsras på mobiltelefoner

administrator
administrator
Uppdaterad: 19 okt. 2005Publicerad: 19 okt. 2005

Mobiltelefonförsäljningen i Sverige minskade med 26 procent under tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Det är en kraftig minskning men man ska komma ihåg att 2004 var ett exceptionellt bra år, säger telekomanalytikern Allan Pedersen hos analysföretaget Gfk Marketing Services till TT.

Enligt Gfk, som tagit fram försäljningsstatistiken från olika försäljningskanaler, såldes det under tredje kvartalet i år drygt 620 000 mobiltelefoner jämfört med 841 000 under tredje kvartalet 2004. Störst är försäljningsraset inom stora elektronikkedjor som Siba, Power med flera, där man tappat 35 procent av försäljningen. I traditionella telebutiker som Telia, Phonehouse och liknande är raset 19 procent.

Vilka telefoner och märken som tappat vill Allan Pedersen inte avslöja i detalj men pekar ändå på de typer av mobiler som driver utvecklingen.

– Det handlar om kameramobiler, de nya musikmobilerna och apparater med kraftfulla skärmar, säger han.

3G-marknaden tar en allt större del av kakan. Under tredje kvartalet i år var 11 procent av alla sålda mobiler en 3G-telefon jämfört med 5 procent för ett år sedan.

– De ökar sin andel, men det innebär ändå inte att totalmarknaden växer, säger Allan Pedersen.

– Vi räknar inte med någon dramatisk förändring under resten av året. Med de låga samtalspriser som gäller på GSM och inga riktigt avgörande skäl att satsa på 3G, kan man nog betrakta 2005 som ett mellanår i försäljningen.

Totalt räknar han med att det kommer att säljas cirka 2,6 miljoner mobiler i år i Sverige och kanske 2,3 miljoner under 2006.

ANNONS

– Det är ingen dålig siffra med en befolkning på nio miljoner, säger Allan Pedersen.

Ber man honom sia om vad som ska locka oss till telefonbutiken nästa år, så är det i alla fall inte kraftiga subventioner från operatörerna.

– Det finns inte så många enkronas telefoner kvar, subventionerna har minskat. Fler, mindre och bättre 3G-telefoner kommer att öka försäljningen av dem. I övrigt kan designade telefoner och tillbehör bli hett nästa år, säger han.

– I övrigt ser jag inget som skulle kunna ge ett nytt toppår av typ 2004. Konsumenterna väntar på nästa hype och är rätt nöjda med de mobiler de har just nu.

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS