Volkswagens USA-chef Stefan Jacoby är på tal att bli ny chef för Volvo Personvagnar, och nu förhandlar VW med honom om hans avgångsvillkor.
Förhandlingar kring presumtiv ny Volvo-chef
Mest läst i kategorin
Frankfurter Allgemeine Zeitung uppgav i förra veckan med hänvisning till välinformerade källor att nuvarande Volvo PV-chefen Stephen Odell kommer att sluta och ersättas av Jacoby, skrev Dagens Nyheter.
Odell ska då enligt uppgifterna bli Europachef för Ford istället.
Bloomberg skriver med hänvisning till ”folk med insyn” att VW förhandlar med Jacoby om hans avgångsvillkor innan han tillträder hos Volvo.
Realtid.se får tag på Volvo PV:s talesperson Per-Åke Fröberg.
Har ni sagt något om detta?
– Vi har kommenterat att det är så att Stephen Odell har uppdraget att leda Volvo Personvagnar.
– Det är vad som gäller tills vidare.
Så ni har inte bekräftat att det är något chefsbyte på gång i Volvo PV?
– Nej, det har vi inte gjort.
Kommentar till att VW tydligen förhandlar om Jacobys avgång?
– Vad VW kommenterar är det bäst att de får stå för själva.
En källa uppger dock för Realtid.se att vad han vet så för VW ”kontraktsförhandlingar” med Jacoby.
– Du får ta del av exakt vad Volkswagen har skrivit om det, säger källan.
Fröberg understryker för sin del att för Volvo PV så fortsätter Odell sitt uppdrag som chef för Volvo PV.
– Det är det som gäller.
Kinesiska Geelys köp av Volvo PV från Ford är ännu inte helt genomfört.
– Nej, det är planerat att slutföras under tredje kvartalet, säger Fröberg.
– Just nu befinner vi oss i en mellantid mellan underskrivandet av avtalet om köpet och dess genomförande.
– Så Volvo PV ägs fortfarande av Ford.
Har Odell sagt något om sina avsikter som chef för Volvo PV?
– Nej, det är samma sak där.
– Han är vd för Volvo PV tills annat meddelas.
Realtid.se får tag på VW:s talesperson Marcus Thomasfolk.
Har du hört något om att Jacoby ska bli ny chef för Volvo PV?
– Jag känner inte till något officiellt om det, men jag har sett ryktena på internet.
Känner du till något om Jacoby?
– Det är svårt för mig att svara på.
– Han har varit chef för Volkswagen i USA i ett antal år nu.
– Det är hans senaste roll och den roll han har.
Hur har han lyckats där?
– Det är en stor utmaning för VW att lyckas i USA.
– Under Jacobys ledning har vi påbörjat byggandet av vår nya fabrik i Chattanooga, och vi har flyttat VW:s USA-huvudkontor till Herndon i Virginia för något år sedan.
– Det har skett ganska mycket saker.
VW säljer i dagsläget kring 200.000 bilar per år i USA.
Målet är att öka det kraftigt till 800.000 bilar per år kring år 2018.
– Fabriken i Chattanooga är en viktig beståndsdel för att uppnå det målet, säger Thomasfolk.
Det är en särskild större VW-modell som ska tillverkas där.
Realtid.se skrev om Chattanooga-fabriken i september 2008 och att amerikanska delstaten Tennessee bidrar med mycket kapital för att få den till stånd där.
Thomasfolk berättar att VW legat på en årsförsäljning på 200.000 bilar under en ”ganska lång tid av år”, och att målet på 800.000 bilar ”funnits ett tag”.
Frågan är då om man ska tolka det som att det har dröjt längre än väntat för VW att nå sina försäljningsmål i USA.
– Jag känner inte till det, säger Thomasfolk.
– Den bilden har inte jag.
– Min bild är att målet på 800.000 bilar sattes upp för kanske ett halvår sedan, och sedan offentliggjordes det.
Så ni har varit nöjda med att sälja 200.000 bilar per år i USA?
– Det är klart att vi alltid har betraktat USA som en viktig marknad.
– Och vi har haft framgångar med vissa modeller såsom Jetta och Beetle där.
– Men nu vill vi lyckas bättre med fler modeller i USA.
– Hela VW-koncernen har ett ganska tufft mål att bli världsledande till 2018, och för att lyckas med det måste vi också lyckas i USA.
– Vi har mål för olika länder, men har preciserat dem för just USA.
Man ska inte tolka det som att Jacoby får kicken från VW för att han inte lyckats i USA?
– Jag vill inte spekulera till ryktesspridning.
– Jag har inga särskilda kommentarer till det.
Jacoby har varit VW:s USA-chef sedan september 2007.
Bland de åtgärder han genomfört är enligt Bloomberg följande:
• sänkta kostnader
• utvecklat de första VW-bilmodellerna avsedda specifikt för USA
• fått monteringsfabriken i Tennessee på plats
• flyttat VW:s USA-huvudkontor från Michigan till Virginia
En analytiker pekar enligt Bloomberg på att Jacobys flytt till Volvo riskerar leda till att VW tappar nyckelkompetens, vilket kan leda till krångel för VW just då Chattanooga-fabriken i Tennessee är på gång att köra igång.
VW kommenterade Jacoby officiellt i förra veckan, och sa då att annat folk kommer att ta över ansvaret för VW och dess varumärke i USA ”tills Jacobys kontraktsmässiga situation klarlagts”.
VW bekräftade då att VW för kontraktsmässiga samtal med Jacoby och att de samtalen inte är avklarade.
Ford har enligt Bloomberg sagt att det är upp till nya Volvo PV-ägaren Geely att bekräfta Volvo PV:s företagsledning.
Jacoby har även jobbat för VW i Asien och hos Mitsubishi.
Volvo PV skulle bli ett steg uppåt på karriärstegen för Jacoby.
Hela Volvo PV sålde drygt 330.000 bilar i fjol, och så sent som 2007 var försäljningsvolymen uppe i 460.000.
Jacoby har själv haft aggressiva mål för VW:s USA-försäljning.
Han har som mål att VW:s försäljningsvolym i USA ska öka från de drygt 200.000 sålda bilarna där 2009 ska öka till 450.000 bilar 2012 eller 2013.
Audi ingår också i VW-koncernen och inklusive Audi är VW-koncernens mål att sälja 1 miljon bilar i USA 2018 skriver Bloomberg.
Målet är att därmed även bli större än BMW inom lyxbilssegmentet.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.