Realtid

Företagare luras betala för nix-bluff

administrator
administrator
Uppdaterad: 12 mars 2008Publicerad: 12 mars 2008

Teleskojarna i Thailand hittar nya sätt att lura svenskarna.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Vad sägs om att jag skulle bli den sista telefonförsäljare som du behöver prata med?

Så inleder säljarna från företaget Frenic samtalet till svenska företagare som erbjuds betala 499 kronor för att få vara med på en lista som telefonförsäljarna inte får ringa.

Behovet är stort. Privatpersoner kan redan slippa säljsamtal genom Nix-registret, men det saknas en fungerande lösning för småföretagare.

Småföretagare upplever oseriösa telefonförsäljare som ett stort problem, enligt riksdagsledamoten Leif Jakobsson (s) som skrivit en motion om att också företagen borde få ett Nix-register.

Nu hävdar företaget Nej Registret AB på Lidingö att de löst problemet.

– Vi erbjuder en reklamspärrtjänst där vi enligt fullmakt från kunderna skriver till UC, Par, Infodata och andra som säljer ut adresser och talar om att kunderna inte vill att adressen lämnas ut till säljare. På så sätt reduceras ett stort antal av säljsamtalen, säger Rickard Gellborn, marknadsansvarig.

För 495 kronor slipper den som nappar på erbjudandet själv skriva till adresskällorna.

– De kan göra samma sak själva, men det har de inte tid till, säger Rickard Gellborn.

ANNONS

Nej Registret AB kritiseras för att vilseleda kunderna, men Rickard Gellborn skjuter ifrån sig kritiken.

– Det är lätt att man missförstår och tror att vi är ett nix-register.

Nix-registret hindrar inte att telefonnumret lämnas ut, utan förbjuder telemarketingföretaget att ringa. Något sådant förbud finns inte för företag. Därför utger sig inte Nej Registret för kunna förbjuda säljsamtal.

– Jag vet att telemarketingföretagen inte skulle respektera det.

Ändå är det just vad Frenic lovar. För 499 kronor får företagarna vara med på en lista som Frenic säger att de skickar till telemarketingbolagen.

Tjänsten marknadsförs på sajten nejtack.net som dök upp när Frenics tidigare kund operatören 3 slutade samarbeta med telefonförsäljarna i Thailand.

– Det här är deras sätt att överleva där nere nu, säger Theo Edsmyr, en tidigare medarbetare på Frenic.

Men det finns en hake.

ANNONS

– Någon lista finns det inte, säger Theo Edsmyr.

Fredrik Svedlund, delägare i Frenic, säger till Realtid.se att han ser till att andra telefonförsäljare inte ringer till den som betalat för tjänsten Nejtack.

Respekterar andra företag listan från Nejtack?

– Det kan jag inte kommentera, säger Fredrik Svedlund.

– Jag skulle nog personligen inte anlita dem, säger Rickard Gellborn på Nej Registret AB.

Frenic är inte ensamma. Realtid.se har tidigare skrivit om tjänsterna Sellblock och Teleslussen. Företaget Conncetingsweden in Malmö AB erbjöd tjänsten FöretagsNix som tvingades byta namn till Telespärr vars hemsida finns kvar i dag. Svensk småföretagsförening

och Svensk företagsförening är ytterligare exempel.

Är de seriösa?

ANNONS

– Nej, säger Dick Malmlund, säkerhetschef på branschorganisationen Svensk Handel som svartlistar oseriösa företag.

Svensk Handel gör istället reklam för tjänsten Mediefilter från Mediakontakten i Borås.

– Det bygger på att Svensk Handel rekommenderar sina medlemmar att vara kunder hos oss, säger marknadschefen Mikael Söfting.

Runt 3.000 medlemmar i Svensk Handel betalar mellan 1.900 och 12.000 kronor om året för att låta Mediakontakten ta hand om säljsamtal och bestrida fakturor, i konkurrens med tjänster som Media Operator från företaget Ryse som ägs av internetmarknadsföringsbolaget Getupdated, som tidigare hette Eastpoint.

Mediakontakten sålde för ett par år sedan en tjänst som liknar de oseriösa tjänster som Svensk Handel varnar för.

– Det har vi sagt till dem att sluta med, säger Dick Malmlund på Svensk Handel.

– Vi har förklarat att den delen ställer vi inte upp på och att vi anser att det är vilseledande.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS