Realtid

Företag förlorar miljarder i onödan

administrator
administrator
Uppdaterad: 15 nov. 2006Publicerad: 15 nov. 2006

Svenska företag är urusla på att försäkra sig mot kundkreditförluster. Följden blir miljard- förluster varje år i uteblivna betalningar. Främst är det nya och mindre företag som drabbas.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

– Svenska företagare är trots allt lite godtrogna, säger Peter Hedberg, chef för kreditförsäkringsbolaget Atradius´ verksamhet i Sverige, som gjort en kartläggning av europeiska företags benägenhet att skydda sig mot kundförluster.

Resultatet är at svenska företag sticker ut när det gäller att inte skydda sig. Enligt uppskattningar gjorda av Atradius är det endast 1–2 procent av de svenska företagen som använder kundkreditförsäkringar för att skydda sig mot eventuella uteblivna betalningar från kunder.

– Det är främst nya tjänstebaserade företag som är dåliga på att försäkra sig mot kundförluster. Det är i stort sett bara större tunga industriföretag, som är aktiva på exportmarknaden, som använder sig av kundkreditförsäkringar, säger Hedberg.

Tidigare statistik visar att när det gäller handel inom Sverige så handlar det 4-5 miljarder kronor per år som går förlorade på grund av att det betalande företaget går i konkurs.

Johan Kreicbergs, som är chefekonom på Företagarna, håller med om att svenska företag generellt är dåliga på att försäkra sig mot förluster av det här slaget.

– Det är många som chansar, och som åker på smällar, säger han.

– I och för sig är det ganska många som skyddar sig via factoring, alltså säljer vidare sina fakturor till factoringföretag, som då tar kreditrisken, men väldigt många företag har inget skydd alls, säger Kreicbergs.

Det största problemet, menar Kreicbergs, är när mindre företag har en eller ett fåtal fakturor som står för en väldigt stor del av omsättningen. Då kan det bli ordentliga problem om pengarna inte kommer in.

ANNONS

En jämförelse med andra länder visar att i till exempel Tyskland så är det 36 procent av företagen som använder kundkreditförsäkringar. En jämförelse bland sex europeiska länder – Sverige, Finland, Tyskland, Storbritannien, Holland och Italien – visade att 29 procent av bolagen försäkrade sig mot kundförluster.

– Till viss del beror de stora skillnaderna mellan Sverige och de andra länderna på att i andra länder så är det ofta bankerna som driver företagen till att försäkra sig, säger Peter Hedberg, som anser att svenska företag generellt har en tendens att inte skaffa sig tillräckligt med kunskap inom det här området.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS