Realtid

Förbud ska stävja rutten bransch

administrator
administrator
Uppdaterad: 14 mars 2008Publicerad: 14 mars 2008

Polisen vadar i teleskojarhärvor. Eftersom ingen tar ansvar vill konsumentminister Nyamko Sabuni se 31 nya förbud.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

David Persson är chef för 25 telefonsäljare på företaget Cana Telemarketing, som egentligen heter CFOK AB.

I oktober rekryterade Cana säljare till ett kontor i Thailand.

– Men både tekniken och de som satt där funkade dåligt, säger David Persson.

– Grejerna med arbetstillstånd och så vidare var ganska svåra att få igenom.

Istället tog företaget Frenic över personalen i Thailand.

– Vad jag hört ska de sälja spärrtjänster. Det är ju en liten bransch. Vad jag förstått säljer man till företag, motsvarande nixregistret. Men det fungerar ju inte som nixregistret.

David Persson beskriver en bransch i kris.

– Det är ganska turbulent nu, minst sagt. Det är en svår bransch samtigigt som jag tycker den är väldigt bra. Det är många människor som får möjlighet att lära sig jobba och tjäna sina egna pengar.

ANNONS

Varför blev det så här?

– Just nu har det varit mycket negativt. Jag tror det beror på att många unga människor gav sig in i branschen och trodde det fanns snabba pengar att tjäna. Det är svårt att driva bolag idag. De försöker ta till konstiga lösningar.

Linda Hansson arbetar för polisens ekorotel i Linköping – epicentrum för oseriösa telemarketingbolag.

– Norrköping, Linköping, Motala – ja problemen finns i hela Östergötland, säger Linda Hansson.

– I de fall vi tittar på saknas åtminstone en miljon kronor och uppåt, pengar som försvunnit på något konstigt sätt. Allt från rena kontantuttag till falska fakturor.

De som driver verksamheten klarar sig ofta från straff.

– De använder givetvis en bulvan eller en målvakt. I de fall vi tittat på är det ganska unga, oerfarna killar. De blir förda bakom ljuset och förstår inte allvaret.

Oftast är det först när de anställda säger ifrån som det går att ta tag i problemen.

ANNONS

– De har ingen bolagsledning, får ingen lön, vet ingenting, säger Linda Hansson.

Privatpersoner har med nix-registret möjlighet att skydda sig mot oönskade telefonsamtal, men småföretagare är särskilt utsatta, eftersom de inte omfattas av konsumentskyddet, inte har någon ångervecka och kan tvingas att betala falska fakturor av rädsla för att få en betalningsanmärkning.

Branschorganisationen Svensk Handel får in ett tjugotal anmälningar varje dag.

För att skydda småföretagarna vill konsumentminister Nyamko Sabuni förbjuda oönskade och upprepade kontakter per telefon. Om riksdagen säger ja till regeringes förslag kan en ny marknadsföringslag börja gälla den 1 juli.

Också operatörerna, telefonförsäljarnas egna uppdragsgivare, drabbas.

Metoderna för att klämma ut mer provision från operatörerna blir djärvare.

– I något fall har de jobbat åt två operatörer samtidigt och först sålt åt den ena. Två veckor senare ringer de upp samma pers igen och säljer in samma sak åt den andra operatören, säger Linda Hansson på Linköpingspolisen.

Men David Persson på Cana Telemarketing tror inte att branschen klarar att stå på egna ben utan hjälp. Operatörerna måste ta ansvar genom att ställa krav på att telemarketingbolagen ska vara registrerade hos branschorganisationerna.

ANNONS

Branschorganisationerna måste ställa krav på operatörerna, som anlitar telefonförsäljare genom mellanhänder.

– En snabbare uppföljning framför allt. Om det kommer in en kund som inte är nöjd så måste operatörerna ta tag i det genast, säger David Persson.

Polisen Linda Hansson är noga med att påpeka att inte alla företag är oseriösa.

– Min bild är lite snedvriden eftersom jag bara ser de dåliga företagen. Det som är oroande är den stora ökningen. Att vi har ett så stort antal ärenden. Men jag tror säkert att det finns seriösa företag.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
ANNONS