Antalet klagomål rörande mobiltelefoni och mobilt bredband ökade hos Konsumenternas tele-, tv- och internetbyrå ifjol.
Fler klagar på mobiltelefoni
Mest läst i kategorin
De allra vanligaste klagomålen rörde mobiltelefoni, följt av fast internet.
Det är också vanligt att kunder kontaktar KTIB angående problem med avtal som tecknats via internet eller över telefon, eller angående vad som gäller vid uppsägning av abonnemang.
Antalet ärenden som rör fast internet och IP-telefoni minskar däremot.
För operatörernas del är det viktigt att de redan när ett avtal ingås kommunicerar vad som gäller när det ska avslutas, anser Mattias Grafström, vd på KTIB.
– Det ligger också ett ansvar på konsumenterna att tydligt kontrollera detta och andra frågor som man tycker är viktiga för att slippa obehagliga överraskningar senare, säger Mattias Grafström.
När det gäller avtal som ingåtts via telefon eller internet är det vanligt att kunder anser att de inte har fått information om ångerrätten, eller att de har nekats att använda sin ångerrätt.
Under fjolåret verkar kunderna ha haft mindre problem att komma fram till företagens kundtjänster än tidigare. Men företagen verkar inte ha lyckats få konsumenterna mer nöjda med det bemötande de får av kundtjänsterna, och många upplever att deras problem inte blir lösta trots att de upprepade gånger kontaktat kundtjänsten, enligt KTIB.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.