Ett kanadensiskt bolag lanserar svenskt snus för första gången i landet.
Fint som snus
Mest läst i kategorin
I slutet av september kommer ett kanadensiskt tobaksbolag att för första gången lansera portionssnus ”Swedish style” i Kanada.
200 butiker i Edmonton ska sälja snuset under en 18-månadersperiod, med start i slutet av september, skriver bolaget Imperial Tobacco i ett pressmeddelande.
“Imperial Tobacco siktar på att följa konsumenternas inställning till snus och se om det fungerar som en språngbräda bort från rökning för tobakskonsumenter – precis som det har blivit i Sverige”, står det i pressmeddelandet.
Bolaget noterar också att endast 15 procent av de svenska männen röker, medan runt 25 procent snusar. Samtidigt har Sverige bland de lägsta antalet fall av lungcancer i världen.
En stor skillnad mellan svenskt snus och ”snuff”, som redan finns på den nordamerikanska marknaden, är att det i snuff finns kraftigt högre halter av cancerframkallande nitrosaminer.
Portionsnuset ska säljas under märket Du Maurier.