Festfixaren Marcus Starberger flyttar in galapremiärerna i din dator.
Festfixaren flyttar in i datorn
Mest läst i kategorin
Marcus Starberger är känd som festfixare av rang. Sedan starten av bolaget Starberger Production 1991 har hans evenemang synts i media och stjärnfaktorn har varit hög, från Runar till Oliver Stone.
Dessa har inte bara hållits i Sverige. När det vankades champagnefest för Champagne Veuve Clicquot på slottet Verseille kom gäster som president Jean Chirac, Prins Albert och en drös till.
När Cannes filmfestival firade sitt 50-årsjubileum var Marcus Starberger med som festfixare. Då hette hedersgästerna saker som Martin Scorsese, Francis Ford Coppola, Robert De Niro och Nicolas Cage.
Men de senaste åren har det varit glesare med de stjärnspäckade premiärfesterna. Förklaringen finns i Marcus Starbergers nya projekt. GalaXter siktar på att flytta premiärglamouren ut på internet, in i de filmintresserades datorer.
– I dag saknas det en bra marknadsföringskanal för film och filmnyheter över internet. Det är där vi kommer in, säger Marcus Starberger till Realtid.se.
Festfixstjärnan är försiktig med vad han vill avslöja om projektet. Exakt premiärdatum är inte offentligt ännu. Att det heter GalaXter är det första gången ni läser i den här artikeln.
Besökarna på GalaXter kommer att kunna se trailers, bakom scenerna-reportage och intervjuer kring aktuella och kommande biofilmer.
– Allt handlar om en balansgång. Om att inte hamna i det faktum som filmbolagen hamnat i. Distributionen av film och tv kommer att förändras de närmaste åren. Möjligheten att se film kommer allt mer att finnas online. Vi ser det redan på bland annat iTunes, där filmerna finns 30 dagar efter dvd-släppen.
– Vi är ett fönster att synas i men också ett sätt för filmbolagen att marknadsföra och distrubuera sina produkter. Vi gör ju inget som filmbolagen inte vill. Galaxter ska vara det legala alternativet.
Passande nog ligger Marcus Starbergers kontor granne med den flitigt använda premiärbiografen Rigoletto på Kungsgatan i stockholm.
– Just nu tittar vi på en partner som vi ser fram emot att skriva avtal med. Det är de som ska producera röda mattan-materialet och aktuella nyheter inom nöjesvärlden. Filmvärlden är ju inte bara film utan även musik, mode, trender. Vi kommer också att ha en community men den vill jag inte avslöja för mycket om ännu.
När MTV ville ordna storstilad fest i Stockholm 2000 anlitades Marcus Starberger. Madonna, U2, Robbie Wiliams, Kylie Minogue och Wyclef Jean tillhörde gästerna.
– Inför den stora galan för MTV Awards i Stockholm blev jag skickad till MTV-galan i Milano 1998 och se hur marknaden ser ut och sondera terrängen för att Sverige och Stockholm skulle få MTV Awards år 2000. Det hade aldrig lyckats tidigare att få MTV-folket och alla skivbolagen att vara på samma ställe, att få stjärnorna från alla bolag samtidigt, säger Marcus Starberger.
– Skivbolagen vill ju få ut så mycket som möjligt av sina nyheter och produkter. Då gäller det att bearbeta ett skivbolag i taget och sedan gå vidare till nästa. Det är lite roligt att många fortfarande säger att det är det bästa event MTV haft. När det gäller GalaXter är det lite samma tänk.
Illegal nedladdning och en förändrad medievärld har tvingat filmbranschen att se om sina hus.
– Filmindustrin har dragit ner sina budgetar på galapremiärer och glamour men har hittat nya sätt, både offline och online i och med internet. Men premiärfönstret är fortfarande jätteviktigt. Filmpremiärer och nyheter sprider glans över hela industrin. Då kan de marknadsföra sina trender, tjänster, produkter och filmproduktioner, säger Marcus Starberger.
– Vad vi gjort är i Starberger Production är framförallt att låta förnya varumärket med nya affärsområden. I takt med omstruktureringen av marknaden har vi valt att gå in i ett nytt tillvägagångssätt. I Starberger Production AB har vi en ny kanal och i Starberger Production Event kommer vi inom kort att presentera ett nytt ansikte – en ny vd och eventansvarig.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.