Mika Salos nya bil blev en trimmad Chevrolet Camaro. Realtid.se har pratat med honom.
Ferraris F1-förare föredrar Camaro

Mest läst i kategorin
Finländaren Mika Salo som nu blivit 43 år, har kört mer än 100 Formel 1-lopp under en tioårsperiod från 90-talet och en bit in på 00-talet.
Han körde för flera stall, inte minst Ferrari under andra halvan av 1999 som ersättare av ordinarie Ferrari-föraren Michael Schumacher som brutit benet.
Under alla sina F1-lopp kom Salo som bäst på en andraplats och en tredjeplats. Båda loppen var då han körde för Ferrari.
I veckan som gick damp så ett av alla de mejl in som kommer till Realtid.se från pr-byråer. Mejlet var precis på väg till papperskorgen, men i ämnesraden stod;
”Supercharged Camaro Mika Salo”
Och i själva mejlet;
”Dear journalist,
Find attached a press release from Camaro Motorsport about a special and supercharged Camaro, owned by Mika Salo.”
Realtid.se ringde upp numret i pressreleasen. En man som heter Koos Pettinga svarar i telefon.
Vad handlar detta om? Är det tidigare Formel 1-föraren Mika Salo som har köpt en Camaro?
– Ja, vi levererade den till honom precis efter jul.
Vilka är ni?
– Vi är baserade i Luxemburg, Belgien och Holland, och säljer mycket via tyska återförsäljare.
Hur kom det sig att Salo köpte en Camaro av just er?
– Han ringde till mig. Jag jobbade åt Ferrari år 1998, och bodde vid Ferraris hemmabas i Maranello.
– Sedan träffade jag Mika Salo då han körde Formel 1 åt Ferrari. Jag tror det var år 2000.
– Eftersom han gjorde ett så bra jobb åt Ferrari, så ville Ferrari-chefen Luca di Montezemolo ge honom en Ferrari 550 Maranello.
– Och jag minns att jag blev ombedd att leverera bilen till Mika personligen, vilket jag gjorde.
– Jag och Mika har alltid haft bra kontakt.
– Vi ses på sportbilstävlingar som FIA GT och Le Mans på helgerna, och varje gång vi träffas brukar vi ha bra kontakt.
– För sex år sedan var jag chef för Corvette-försäljningen i hela Europa, och träffade Mika en gång när jag körde Corvette.
– Han undrade var man kunde köpa en Camaro, för det var ingen som importerade Camaro-bilar till Europa då.
– Och nu nyligen ringde Mika till mig och undrade om jag kunde fixa en Camaro till honom.
– Jag sa att jag kan sälja en till honom, för jag importerar dem direkt från USA.
– Jag hade en Camaro i lager, en orange.
– Då ville han tänka över saken i två dagar, för han ville helst ha en vit Camaro.
– Men jag hade ingen vit Camaro på lager. Man kan beställa en, men då är leveranstiden flera månader.
– Så jag sålde den orangea till honom, och han var mycket nöjd med det.
– Han hämtade den själv på flygplatsen i Amsterdam, och körde den ända därifrån till Finland.
En normal ny Chevrolet Camaro har 400 hästkrafter och en prislapp på motsvarande en knapp halv miljon kronor, enligt Pettinga. Det är inklusive tysk moms och med tillval som automatlåda och soltak.
Sedan erbjuder Pettingas företag trimningar av Camaro-bilarna i två alternativa paket; ett som ger 550 hästkrafter för 125.000 kronor extra (exklusive moms), och ett som ger 600 hästkrafter för 170.000-180.000 kronor extra (exklusive moms).
Det är det större paketet som Mika Salo fått till sin Camaro.
Finns det möjlighet för Realtid.se att göra en intervju med Salo?
– Det är han säkert mycket intresserad av att ställa upp på.
– Jag kan organisera det. Skicka mig bara ett mejl.
– Mika är mycket avslappnad och lättsam.
Dagen därpå söker Realtid.se Mika Salo själv på två olika telefonnummer.
På ena numret är det inget svar.
– Ey? svarar ett barn eller en ung kvinna på det andra numret.
Do you speak English?
– Ey? svarar rösten och lägger sedan på.
Det kan ha varit Mika Salos fru Noriko som är japanska, eller något av parets barn Max eller Mai. Mika Salo var på väg att börja köra Formel 1 redan år 1990, men det sköts upp sedan han blev påkommen med att köra med alkohol i blodet i London. Då flyttade han till Japan ett tag och tävlade där för att återupprätta sitt skadade rykte.
En stund senare svarar en person på det första numret.
– Hallå? säger en man med ganska ljus och lugn stämma.
Är det Mika Salo?
– Ja.
Ok! Hur står det till?
– Det är bra.
Vi ringer från en tidning i Sverige, Realtid.se. Hörde du att vi skulle ringa?
– Ja…ehrm? Jaha, ja just det! Jo, det hörde jag.
Går det bra att prata lite?
– Jo, det går bra.
Vad gör du nu? Ska du tävla i Nascar-serien i USA i år?
– Tja, vi försöker få till ett avtal för det kommande året där.
– Vi vet ännu inte hur det kommer att gå eller vad som kommer att hända.
– Det är redan klart att jag åtminstone kommer att köra några Nascar-lopp, men vi får se hur mycket det blir.
– Jag gjorde några testkörningar i slutet på förra året, vilket gick bra.
Har du kört Nascar tidigare?
– Nej, det var första gången i december.
– Det var på Daytona-banan med Jarno Trulli.
Italienaren Trulli är 35 år och kör fortfarande Formel 1. Han ska köra för Lotus-stallet i år.
Salo och Trulli testkörde för Michael Waltrips Nascar-stall som kör med Toyota-bilar.
Hur fort gick det?
– Som mest är man uppe i 350-360 kilometer i timmen.
– Visst sker det många olyckor, men det är en del av spelet.
– Det gör inget. Det är jättekul att köra Nascar.
Bor du hemma i Finland nu?
– Nej, jag bor i Monaco.
– Men just nu är jag i Estland och jagar vildsvin.
Med gevär?
– Ja.
Har du prickat något vildsvin?
– Ja.
Salo har även hus i Finland.
– Där bor min fru och mina barn.
– Men nu har jag tävlat i USA i tre år, så mest är jag där även om jag kommer en del till Europa ibland.
Det är amerikanska sportbilsserien ALMS (American Le Mans) med långdistanslopp, som Salo har kört i USA de senaste åren för Ferrari.
År 2007 vann han hela ALMS-serien i kategorin GT2-bilar.
Salo har även vunnit det riktiga Le Mans 24-timmarsloppet i Frankrike flera gånger i sin klass.
Det finns tre stora långdistanslopp; Le Mans 24-timmars, ”lilla” Le Mans-loppet som är på 10 timmar, och 12-timmars-loppet på den amerikanska Sebring-banan.
I fjol vann Salo alla dessa tre lopp i sin klass.
Var det tur eller skicklighet?
– När man börjar vinna långdistanslopp, så inser man hur man ska göra.
– Man behöver inte vara snabbast, men man måste vara konsistent och göra bra depåstopp.
– Det har gjort att jag vunnit lopp.
Tjänar man pengar på det, eller gör du det bara för att det är kul?
– Det är mitt jobb, så jag gör det för pengar.
– Min hobby däremot är att köra rally. Det gör jag för egna pengar som jag tjänar på racingen.
Hur gammal är du?
– 43 år.
Hur länge tänker du fortsätta?
– Så länge jag fortfarande är snabb och kan slå de yngre förarna, och så länge jag tycker det är kul.
Var det under åtta år som du körde Formel 1?
– Jag har kört 111 Formel 1-lopp och höll på med det under cirka tio år.
Hur var det när du nu blickar tillbaka?
– Formel 1 är hårt arbete och mycket resande.
– Det är mest något för de yngre killarna.
– I dagsläget skulle jag inte ens kunna föreställa mig att köra Formel 1, eftersom det innebär för mycket resande.
– Därför blev jag överraskad över att Schumacher nu ska börja köra Formel 1 igen.
– Vi är lika gamla han och jag.
Du känner honom?
– Mycket väl.
Hur tror du att han kommer att klara sig i Formel 1 igen?
– Säkert ok.
Kommer han att kunna bli F1-världsmästare ännu en gång?
– Det beror mycket på bilen.
– Den är säkert bra.
– Men sedan beror det även på i hur bra form man är.
– Åldern är en faktor.
– Ibland blir det väldigt tungt med all stress, alla tester, tävlandet, marknadsföringen och allt.
– Det beror på hur man hanterar det.
Hur känns det att köra Formel 1-bil?
– Det är en underbar känsla.
– Varje gång man kör så är det otroligt.
– Formel 1-bilarna har så bra väghållning.
Var du någonsin med om en allvarlig olycka?
– Många. Det är en del av jobbet, och något som alla racingförare har varit med om olyckligtvis.
Men du har aldrig skadat dig allvarligt?
– Jag har haft en del stora olyckor, men har klarat mig utan större skador.
– En gång bröt jag ryggraden på tre ställen.
– Så en del skador och operationer har jag haft.
Hur är det möjligt att komma tillbaks om man har brutit ryggen på tre ställen?
– Det går. Den gången tog jag semester i fem, sex månader innan jag började köra igen.
Och nu har du köpt en ny Camaro?
– Ja, jag har sett bilmodellen ofta i USA.
– Så fort den lanserades, bestämde jag mig för att köpa en.
– Men det tog ett tag tills jag kunde få en i Europa och tills alla papper var klara.
– Nu hittade jag en som är särskilt trimmad.
Köpte du bilen från dem också, eller hade du köpt bilen själv från början?
– Jag köpte den från dem också, och det var de som trimmade den.
Har du med din Camaro nu i Estland?
– När jag hämtade bilen då jag köpte den, tog jag Finlands-båten från Tyskland för någon månad sedan eller så.
– Då körde jag hela vägen från Amsterdam till Tyskland, och tog sedan båten till Finland.
– Men sedan började det snöa samma dag, så då ställde jag in den.
Är den inte bra i vänterväglag?
– Jag har bara sommardäck på bilen.
Hur är Camaron att köra?
– Otrolig. På vägen hem körde jag i 150 kilometer i timmen och tryckte gasen i botten, och även i den höga hastigheten spann bakhjulen loss.
– Bilen har en massa hästkrafter och vridmoment.
Mer än en Ferrari?
– Mycket mer.
– Och den är välkonstruerad i övrigt också med bra chassi.
Annars är väl amerikanare inte så kända för att ha bra väghållning?
– Det har förbättrats mycket. Camaron är en sportbil, vilket man känner.
Kan den slå en Ferrari?
– Camaron är ingen racingbil. Den är inte så snabb på det sättet.
– Då är Ferrarin bättre.
Har du kvar din Ferrari 550 Maranello som Luca di Montezemolo gav dig?
– Den har jag sålt.
– Nu har jag en Ferrari 430 Scuderia.
Vad tycker du om den?
– Den är mycket fin.
– Det är en racingbil som man även kan köra på allmän väg.
– Bilens växellåda är fantastisk.
– Den är kul att köra, men det är ingen vardagsbil.
Känner du Luca di Montezemolo?
– Ja.
Hur är han?
– Jag körde Ferrari år 1999 första gången.
– Han är ”politisk” och en tuff kille.
– Men han har alltid varit rättvis.
– Jag gillar honom mycket.
Som bäst kom du tvåa i ett Formel 1-lopp, och en gång trea?
– Ja, jag ledde Tysklands F1-lopp 1999, då Eddie Irvine låg tvåa i den andra Ferrarin.
Det var på dåvarande Hockenheimring i sydvästra Tyskland.
– Vi tävlade för fullt, men sedan fick jag ett meddelande på komradion där stall-ledningen sa åt mig att låta Eddie passera.
Irvine låg bäst till i tabellen och hade chans att vinna F1-VM det året. Men i slutändan var det ändå finländaren Mika Häkkinen som tog hem F1-VM 1999 i sin McLaren.
Hur kändes det för dig att bli beordrad att låta Irvine passera?
– Det var mitt jobb då att göra så.
– Jag hade på förhand sagt att om en sådan här situation uppstod, så skulle jag låta Eddie passera.
– Och nu jobbar jag åt Ferrari än idag.
– Annars hade det där F1-loppet i Tyskland blivit mitt sista lopp för Ferrari.
– Så jag var förberedd på att den situationen skulle kunna hända, och visste om det i förväg.
– Nu i efterhand har jag tänkt att det skulle varit kul att vinna det där loppet, men det blev som det blev.
Klicka här för att se videoklipp från Autoblog.nl där Salo provkör sin nya Camaro och gasar på ordentligt.
Koos Pettingas företag som sålde Camaron till Mika Salo, heter C.C. Europe SA. Det är baserat i Luxemburg, och har internethemsidorna Corvettemotorsport.com och Camaromotorsport.com.
Företaget har verkstäder i Trier i Tyskland inte långt från racingbanan i Nürburgring, och även i Amsterdam i Holland.
De levererar nya Corvette- och Camaro-bilar till hela Europa.
Kör upp till tolv mil helt på el med den populära laddhybridskombin.







