Olyckorna till sjöss har dubblerats de fem senaste åren. Bristen på dugliga sjöbefäl är största orsaken.
Fartygsolyckor dubblerade

Mest läst i kategorin
Fler fartyg ute på haven är också ett skäl, enligt det internationella klassificerings- och certifieringsorganet Det Norske Veritas, DNV, som har tagit fram statistik.
Uppgången av olyckor kan göra att försäkringspremierna ökar med 30 procent i år. I dag svarar grundstötningar, kollisioner och andra kontakter för 60 procent av de mest kostsamma olyckorna.
– Oftast handlar det om den mänskliga faktorn. Det är stor brist på kompetent sjöbefäl i hela världen, även i Sverige, säger Lars Rhodin, vice vd på det internationella sjöförsäkringsbolaget Sveriges Ångfartygs Assuransförening, mer känt som The Swedish Club.
Föreningen försäkrar ungefär 1.700 fartyg i hela världen och har nu tagit fram ett träningsprogram riktat mot sjöbefälet för att stävja olyckorna.
– Vi har haft hjälp av flygbolaget SAS att ta fram programmet. Det är licensierat i 17 länder och finns också på Chalmers i Göteborg, säger Lars Rhodin.