Realtid

Färre Jaguar ska tillverkas

administrator
administrator
Uppdaterad: 30 nov. 2005Publicerad: 30 nov. 2005

<pufftextlänk>Ford planerar att skära ned produktionen av lyxmärket Jaguar med 6-7 procent nästa år.</pufftextlänk> Några personalneddragningar blir det dock inte.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Spela klippet
Börs & finans

Fastighetsbolagen som lyser upp börsen

12 feb. 2025

Jaguar är ett av de prestigemärken som ingår i divisionen Premier Automotive Group, där även Volvo, Land Rover och Aston Martin finns, skriver Wall Street Journal Europe.

Ford funderar också på att sälja den historiska fabriken Browns Lane i Coventry i England, där Jaguar har byggt bilar sedan 1928. En eventuell försäljning visar att det inte finns något utrymme för sentimentalitet i den bistra verklighet som råder för bilindustrin i dag. En talesman för Jaguar säger till tidningen att bolaget har fört diskussioner med flera parter som visat intresse att köpa anläggningen.

Ford räknar inte med några personalneddragningar på Jaguar, men beslutet väcker ändå på nytt frågan om hur mycket mer pengar biljätten vill investera i det förlusttyngda dotterbolaget.

Cirka 80.000 Jaguar-bilar ska enligt planerna produceras under 2006, jämfört med 85.000 i år.

Problemen på Jaguar har pågått länge. Förra året försvann 1.150 jobb på den legendariska biltillverkaren Jaguar samtidigt som produktionen på Browns Lane drogs ned till ett minimum.

Ford köpte Jaguar 1989 för 1,6 miljarder pund, motsvarande 22,3 miljarder kronor, men har sedan dess fått pumpa in åtskilliga miljarder för att hålla bolaget på fötter. I september övergav Ford prognosen om att Jaguar skulle visa nollresultat 2007.

Grundproblemet är att Jaguar har svårt att klara konkurrensen inom den mycket tuffa marknaden för premiumbilar, där man ska tampas med märken som BMW, Audi, Mercedes och Lexus.

Ford gjorde en förlust på 284 miljoner dollar, motsvarande 2,3 miljarder kronor, under tredje kvartalet. Det är den nordamerikanska verksamheten som blöder mest.

ANNONS

TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS