Den föreslagna handeln med utsläppsrätter inom flyget bör skärpas ytterligare.
EU-parlament vill skärpa flygregler
Mest läst i kategorin
Det anser EU-parlamentet som nu röstat om förslaget.
EU-kommissionen föreslog i slutet av 2006 att flyget inom EU ska omfattas av utsläppshandelsregler från 2011, och att flyg till och från EU ska ingå från 2012.
Nu har det folkvalda parlamentet röstat om förslaget, och föreslår flera skärpningar. För det första vill parlamentet att allt flyg ska omfattas av reglerna direkt från 2011.
Dessutom vill parlamentsmajoriteten att handeln med rättigheter ska begränsas till 90 procent av utsläppsnivån under perioden 2004 till 2006, och inte 100 procent som kommissionen föreslagit. Därtill bör flygbolagen tvingas handla upp 25 procent av sina kvoter direkt i auktioner.
EU-planerna är kontroversiella redan i den form kommissionen föreslagit. USA ogillar att utsläppshandelsreglerna kan omfatta flygningar från länder utanför unionen, och drev vid ett möte med FN:s flygorgan ICAO i september igenom ett hinder. En ICAO-resolution antogs som visserligen prisade tanken på handel med utsläppsrätter, men sade att en sådan inte ”bör innefatta flygplan från andra länder utan ömsesidig överenskommelse”. Politiska kommentarer efter ICAO:s beslut pekade mot att EU sannolikt ignorerar resolutionen. I förlängningen hotar då en handelskonflikt med främst USA.
Kommissionens och parlamentets förslag ska nu behandlas av EU-ländernas regeringar.
Kommissionen hoppas att förslaget ska leda till en minskning av koldioxidutsläppen från flyget kring 2020 med 183 miljoner ton per år.
Flygbränsle är i dag befriat från koldioxidskatt, och kostar omkring 4 kronor litern. Nya pålagor lär förstås öka priset på flygbiljetter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.