Nu är det utrett vem som bär ansvaret för alla dumheter i sociala media.
Etikett på Fejan
Mest läst i kategorin
Tre år efter genombrottet för Facebook har nu Datainspektionen kommit fram till hur kommuner, myndigheter och företag ska uppföra sig på Facebook och i andra sociala medier.
– Det finns en stor entusiasm när det gäller att börja använda sociala medier men också en farhåga att inte göra rätt, säger generaldirektör Göran Gräslund och reder ut vad som gäller:
På Facebook är det organisationen som bär ansvaret, också för läsarnas kommentarer. På pyttebloggen Twitter är det däremot den som skriver, enskilda medarbetare och läsare, som ska ställas till svars för vad de skriver och för vem de hänger ut.
De nya riktlinjerna hjälper inte alla förtalade som redan varit tvungna att gå till tingsrätten och justitiekanslern för att få upprättelse efter kampanjer och uthängningar på Facebook.
Det hjälper inte dem som redan tagit timeout efter att ha blivit lite väl begeistrade i sina statusuppdateringar.
Men kanske kan det bromsa utvecklingen mot filosofen Torbjörn Tännsjös ”rent mjöl i påsen”-utopi.
– Det är väldigt tänjbart vad vi uppfattar som privat. Kändisar har levt med mycket mindre privat rum under en lång period. I min utopi är vi kändisar allihop, säger Torbjörn Tännsjö till Computer Sweden.
– Det är inte du själv om avgör vad som är rent mjöl i påsen och du kan inte veta vad som anses rent i morgon, svarar Piratpartiets Rick Falkvinge.
– Man måste kunna ifrågasätta samhället utan risk för repressalier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.