Realtid

Etanolfiasko för Volvo

administrator
administrator
Uppdaterad: 30 sep. 2010Publicerad: 30 sep. 2010

Volvo kan inte sälja bilar med vare sig etanolmotor eller snåla dieslar under ett halvår. Nu riskerar företaget att sladda på marknaden.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Skälet är att tillverkningen av etanolversionerna av motorerna 2,0F och 2,5FT upphör i höst, uppger Dagens Nyheter.

Ersättaren T4F kommer i maj nästa år.

Sedan tidigare står det klart att de miljöklassade dieslarna måste göras om för att uppfylla Euro 5:s nya avgaskrav, vilket tar ett halvår, och Volvo riskerar att sladda på den växande dieselmarknaden.

Men företaget ser ändå positivt på framtiden. Man räknar med hela 800 000 sålda bilar per år – dubbelt upp jämfört i år.

Det är målet på tio års sikt för Volvo Personvagnars nye vd Stefan Jacoby.

– Färre modeller och färre utföranden per modell är ett sätt att öka, sade Jacoby vid en pressträff på bilsalongen i Paris, där också svensktillverkade V 60 premiärvisades ihop med systerbilen S 60.

Tillväxtmarknaden Kina väntas stå för en stor del av ökningen, men Volvo måste också sälja mer i Europa och USA, hette det.

Elbilar är också betydelsefulla för Volvos framtid enligt Stefan Jacoby. Volvo Personvagnars rena elbil C 30 Drive Electric ska börja byggas industriellt 2011 och finnas ute till försäljning 2012. Volvo pratar om en testflotta i USA, Kina och Europa. Bilen testas redan, men i ganska liten skala.

ANNONS

Den elektriska C 30 kan köras upp till 15 mil på en laddning. Om batteriet är helt tomt tar det åtta timmar att ladda det.

Men någon storsäljare väntas det inte bli.

– Det handlar kanske om ett par tusen bilar per år, säger Lennart Stegland där han står intill elbilen i Volvos monter på Parismässan.

– Alla älskar elbilen men vi vet inte hur många som verkligen är beredda att betala för den. Den blir dyrare än en vanlig bil även om vi tror att en dyrare inköpskostnad kompenseras av lägre drifts- och servicekostnad, fortsätter han.

Enligt Stefan Jacoby ska Volvo också ha en laddhybrid 2012 där eldrift kombineras med en dieselmotor som ska ge utsläpp på under 50 gram koldioxid per kilometer.

Realtid.se/TT

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]