UPPDATERAD Tillsammans med en rad stora företag som Apple, Google, Bank of America, Dell, HP, IBM och Yahoo anklagas Ericsson av amerikanska bolaget Innova för att olovligen ha använt Innovas patenterade metod för att rensa bort spam-mejl.
Ericsson stäms för patentintrång
Mest läst i kategorin
Det skriver källor som Thenextweb.com, Appleinsider.com och ett pressmeddelande från Innova via PR Newswire.
Klicka här för att gratis få Realtid.se:s nyhetsbrev TMT via e-post.
Advokatbyrån Lanier har inlämnat stämningen på uppdrag av Innova som är baserat i Texas.
Stämningen har därför inlämnats i en domstol i Texas.
Totalt är det 36 bolag som stäms för det påstådda patentintrånget.
Förutom Ericsson finns de stämda bolagen i vitt skilda branscher såsom detaljhandelskedjan JC Penney, storbanken Citigroup och läskbolaget Dr. Pepper Snapple.
Utgångspunkten verkar snarast vara en inriktning på att välja ut storbolag generellt.
Innovas patenterade mejlfunktion utgör enligt PR Newswire en av grundfunktionerna för kommunikation via mejl.
Mejlfunktionen har ett patent som är registrerat i USA med patentnummer 6.018.761, och syftar till att rensa spammejl från de mejl som mottagaren vill ha.
– Mejl som vi känner till det skulle helt enkelt sluta fungera om det inte vore för Innovas uppfinning, säger en advokat på Innovas advokatbyrå Lanier enligt Innova.
Realtid.se kontaktar it-säkerhetsanalytikern David Jacoby på Kaspersky Labs. Hans preliminära reaktion är att själva patentet verkar mer handla om ett patent för filtrering och inte just att skicka spam. Utan mer att ta emot, indexera och på något vis avskilja spam mot ”vanlig” epost.
– Det finns dock ett problem med spam idag, och det är att definitionen av spam ändras hela tiden. Det finns också många olika definitioner av spam. Är det reklam? Är det oönskad epost? Är det det bara ”onödigt mycket” epost från samma källa?
Utifrån det ifrågasätter han om Innova på något sätt kan bli framgångsrika i sin stämning.
– Spam kan jämföras med allt från busringningar till telemarketing eller försäljning via cold-calling. Att någon har patent på det har jag svårt att greppa. Det hade varit intressant att veta vad avsikten med patentet var. Vill de genom patentet förbjuda ”olaglig”-spridning av spam, eller vill de själva skicka ut oönskad epost på ett lagligt vis?
– Det är många företag som försöker lösa detta problemet rent tekniskt, men jag tror inte det kommer att finnas en teknisk beskrvning av spam. Definitionen av spam bestäms oftast av mottagaren, säger David Jacoby.
Se Innovas patent här.
Realtid.se har kontaktat Ericsson för att fråga om deras reaktion, och Ericsson skulle eventuellt återkomma om det efter att ha granskat uppgifterna.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.