Energibolaget Eon vill inte att deras kunder löpande ska få kolla sin elförbrukning.
Eon mörkar för sina kunder
Mest läst i kategorin
Eon tänker inte låta sina kunder utnyttja tekniken fullt ut i de nya fjärravlästa elmätarna som de nu installerar. Med de nya elmätarna skulle konsumenterna kunna spara energi genom att de själva kan studera sin elförbrukning, timme för timme ,över internet. Men det tycker Eon är onödigt:
– Det skulle kosta mycket pengar att leverera 24 mätvärden per dygn till alla kunder. Jag kan inte se någon anledning till att småkunder ska behöva hålla så exakt koll på sinaenergikostnader, säger Jan-Erik Bengtsson till Sydsvenskan.
Fortum och Vattenfall har däremot långt framskridna planer på att ge konsumenterna en sådan service.
– Runt årsskiftet räknar vi med att kunna erbjuda kunderna möjlighet till avläsning per timme. För den som till exempel har en eluppvärmd villa kan det vara ett väldigt effektivt sätt att få kontroll över energislukarna i hemmet och därmed också kunna göra något åt dem, säger Johan Lindehag, nordisk chef för fjärravläsningen av el hos Fortum till Sydsvenskan.
Vattenfall har inte hunnit fullt så långt i sin planering. De säger dock att kunderna relativt snart kommer att erbjudas möjligheten att göra en detaljerad avläsning av elanvändningen. Det skriver Sydsvenskan.
– Vi är inte klara över modellen ännu. Kanske är det så att en hel del kunder vill slippa alltför mycket detaljer. Det viktiga är att informationen blir vettig och användbar. Mycket beror på vilka krav våra kunder kommer att ställa, säger Anne Lihr, pressansvarig hos Vattenfall.
Just nu pågår arbetet med att installera elmätare för fjärravläsning hos alla energibolag i hela landet. Över 80 procent av alla mätare klarar av att leverera timvärden från varje enskild kund.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.