SEB har bestämt sig. Det klassiska varumärket försvinner.
Enskildas begravning inledd
Mest läst i kategorin
Enskilda har varit en het varumärkespotatis för SEB under många år. Sedan starten som Enskilda Securities på 1980-talet under Gerard de Geers ledning har banken haft olika synsätt på investmentbankdelens roll och namn.
2005 gjordes det senaste organisationsdraget då SEB Enskilda införlivades inom Merchant Banking. Enskildas starka position har dock varit synlig genom att personalen fram till nyligen bland annat haft enskilda.se som domän i sina e-postadresser.
Men nu står det klart att Enskilda försvinner för gott. Namnutfasningen började i det tysta mitten av januari. I rapporten för tredje kvartalet 2012 användes fortfarande Enskilda som namn men i bokslutsrapporten som kom i förra veckan var beteckningen borta.
– Syftet är att namnet SEB ska vara vårt huvudvarumärke och vi ser att kunderna vill ha en ingång till banken därför vill vi använda SEB som övergripande varumärke, säger Laurence Westerlund, pressansvarig på SEB till Realtid.se.
SEB Enskilda finns fortfarande kvar som namn på bankens hemsida men personalens kontaktadresser fick nyligen domänen seb.se i den externa kommunikationen.
– Det här sker parallellt med utfasningen och man kan fortfarande söka på ”SEB enskilda” på nätet. Den möjligheten kommer att leva kvar ett bra tag till. Däremot vid externa kontakter blir avsändaren seb.se, säger Laurence Westerlund.
Vad säger de anställda om namnbytet?
– Jag har bara fått positiva reaktioner.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.