Realtid

"En marknad i stor förändring"

Olof Ehrs
Uppdaterad: 12 mars 2012Publicerad: 12 mars 2012

Europachefen på Cision blir ny koncernchef för Intellecta-gruppen.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

I fredagen 9 mars stod det klart att Yann Blandy, nuvarande vd på Cision Europe, blir ny koncernchef och vd på Intellecta.

Nuvarande koncernchefen och grundaren Richard Ohlson går i pension när Blandy tillträder i augusti. Richard Ohlson behåller dock sin plats i Intellectas styrelse.

Yann Blandy har arbetat på Cision i sex och ett halvt år på ledande befattningspositioner bland annat som vd på Cision Norden och Europa.

Tidigare var han med och grundade konsultföreget MindShift och i botten finns en kommunikationsutbildning från Sorbonne i Paris.

Hur känns det att bli börs-vd?

– Det är skitkul! Det är verkligen ett drömjobb att leda en koncern som Intellecta med starka finanser och ledande varumärken som exempelvis Bysted, Rewir, Ineko och Intellecta Corporate. Alla dessa bolag är välpositionerade för att växa på en marknad i stor förändring. Att Intellecta har många duktiga medarbetare som vinner många priser är också väldigt roligt.

Vad har du för tidigare relation till företaget?

– Jag har egentligen ingen relation till Intellecta sedan tidigare. Intellecta har varit kund till Cision under en längre tid men de har varit en kund bland många andra.

ANNONS

Vilka erfarenheter från Cision blir viktiga för dig på Intellecta?

– Att jag jobbat med kommunikationsmarknaden i stort. Trenderna från Cisions perspektiv är detsamma som för Intellecta. Kanske har vi på Cision jobbat mer utifrån ett pr-perspektiv och Intellecta från ett marknadsföringsperspektiv men i slutändan agerar båda bolagen i kommunikationsbranschen. Vi har lika förutsättningar och det är mycket relevant. Men allt som allt har jag erfarenheter från den stora koncernen och det lilla företaget. Även mina konsulterfarenheter passar in i Intellectas verksamhet.

I ert pressmeddelande framkommer att Intellecta utvecklar en ny strategi. Hur ser den ut?

– Det finns en ny strategi som styrelsen tagit fram under hösten. Jag har haft möjligheten att bekanta mig med den men jag har inga bestämda åsikter än. Jag måste först tillträda och börja arbeta med den för att kunna uttala mig vidare.

Din företrädare Richard Ohlson sitter kvar i Intellectas styrelse. Kommer han att hjälpa dig bli varm i kläderna?

– Ja, det är klart att han kommer hjälpa till. Richard grundade Intellecta Corporate 1981 och har jobbat i koncernen i närmare 30 år. Han har fortsatt värdefull erfarenhet från Intellecta som kommer hjälpa mig i min nya roll.

Vilka är de viktigaste trenderna i kommunikationssegmentet?

– Marknadsföring har blivit allt mer komplicerat. Jag tänker att det idag finns en multiplicering av kommunikationskanaler. Det finns ett behov av att lösa kundernas utmaningar med allt fler kompetenser inom olika projekt. Det finns också ett behov av att vara mer aktiv som kommunikatör i att visa marknadsföringsaktiviteternas konkreta effekter. Vad vill man ha? Bättre rykte, mer försäljning, mer klick eller vad det än nu må vara? Det finns en klar omvandlig från det gamla analoga synsättet till ett allt mer digitalt. En annan underliggande trend är att kommunikation blir allt viktigare för företag som vill nå sina mål. Där tror jag att Intellectas breda kommunikationskompetenser verkligen kan åta sig alla de utmaningar kunder möter.

ANNONS

Vilka förändringar ser du inom pr och ir?

– De underliggande trenderna är desamma. Jag tror att pr spelar en allt större roll i dagens samhälle. Sociala medier suddar ut gränserna mellan paid, owned och earned media. Paid alltså pr, owned typ din egen hemsida eller Facebooksida och earned som är marknadsföring. Sociala medier suddar ut alla dessa skillnader. Vem äger sociala medier på ett bolag och vem påverkar sociala medier i pr, ir eller marknadsföringssammanhang? På grund av sociala medier blir det mer komplext att lösa kundernas utmaningar.

Vad finns det för tillväxtområden i kommunikationssektorn?

– Digital kommunikation. Tyvärr kan jag inte gå in mer i detalj vad detta innebär för Intellecta eftersom att jag tillträder först i augusti.

Hur tänker du kring de förändrade regulatoriska kraven kring börsbolag?

– Ir-kommunikation går igenom samma förändringar som övriga kommunikationsbranschen. Kommunikationskanalerna breddas i hur man når ut till sina målgrupper. Utbudet av kanalerna växer och börskraven har blivit allt mer omfattande. Det är viktigt att komma ihåg vad man vill kommunicera och till vem. Vilka målgrupper nås var?

Hur ser konkurrensläget ut för Intellecta?

– Det får framtiden utvisa. Intellectas bolag har olika verksamheter och marknader och därför helt olika konkurrenter.

ANNONS

Kommer du köpa aktier i Intellecta?

– Om jag säger så här, idag äger jag aktier i Cision där jag jobbar just nu. Så sannolikheten är hög att jag i framtiden kommer köpa aktier i Intellecta.

Vad gör du när du inte jobbar?

– Jag är med min familj.

Några andra intressen?

– Jag vet att de flesta människor jag känner står på tre ben. Det är familjen eller kärleken, jobb och privata intressen. De flesta lever så. Men jag bestämde mig för tio år sedan att jag bara ska ha två intressen vilket är familjen och jobbet. Resten struntar jag i. Jag skulle inte orka göra någonting ytterligare halvdant. Jag föredrar att ha det väldigt bra med min familj och att prestera väldigt bra på jobbet. Men sen har jag självklart vänner och läser som alla andra.

Läs mer från Realtid - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Olof Ehrs
Olof Ehrs
ANNONS
Jämför courtage

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra courtage.

Jämför här
ANNONS
Spela klippet

Framtidens äldreboenden: Teknik, trygghet och trivsel

Äldreboenden och andra omsorgsfastigheter kommer att spela en allt större roll inom både samhällsstrukturen och fastighetsmarknaden. Med en snabbt åldrande befolkning ökar behovet av innovativa lösningar som möter de komplexa krav som dagens vård och omsorg ställer. Utformningen av framtidens äldreboenden handlar inte bara om praktiska funktioner utan också om att skapa miljöer som främjar […]